megdontenilead

Jegyzet

Nagy az öröm, dübörög a magyar filmipar, már csak pár százezer néző kéne

Roboz Gábor

2015/02/24

Évet értékelt a Filmalap vezérigazgatója.

Van az úgy, hogy amikor Magyarország egyes ügyeiről hallunk, hasadást érzékelhetünk a nyilatkozatok és a tények között.

Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója nemrég a European Film Market vendége volt, és értékelte a 2014-es évet. A Screendaily beszámolója szerint elhangzott egy-két állítás, amiket érdemes egy kicsit közelebbről is megnézni.

A Screendaily így összegez:

A magyar film egy nehéz korszak után a javulás útjára lépett – ezt az üzenetet fogalmazta meg Havas.

Havas először is kiemelte, hogy a magyar filmben kisebb gyártási fellendülés tapasztalható. Ezzel nehéz vitatkozni, hiszen a Magyar Mozgókép Közalapítvány megszűnése után sokáig nulla film készült, a Filmalap felállása óta pedig tizenegynéhány. Persze kérdés, mennyiben tarthatjuk nagy és reklámozandó eredménynek, hogy az átmeneti leállás után visszatértünk egy átlagos, „normálisnak” tekinthető gyártási szisztémához.

feheristen

A vezérigazgató arról is beszélt, hogy mostanában a kedvező adófeltételeknek köszönhetően több neves külföldi produkció is forgott (vagy forogni fog) hazánkban, ilyen például a Ridley Scott-féle A marsi vagy a Virtuoso című HBO-sorozat pilotja.

Aztán a következő kijelentést tette: „Ha visszanézek 2014-re, boldogságot érzek a szívemben.” („I look at 2014 with happiness in my mind and in my heart.”) Ennek kapcsán megfogalmazódhat bennünk egy kérdés:

Minek örül Havas Ágnes?

Nézzük meg a számokat. A 444 tavaly év végén alapos cikket közölt – többek között a Filmalap hivatalos honlapjára támaszkodva – a Vajna-éra magyar filmjeinek adatairól: költségvetésekről, vetítésszámokról, első hétvégés nézettségekről, összesített nézőszámokról.

Ezek – és többek között az origo filmklub boxoffice adatai – alapján tekintsük át a közelmúlt (2013-) magyar filmjeinek költségvetését és nézettségét: az alábbiakban a Filmalap által megítélt támogatást tüntetjük fel (a filmek büdzséje, köszönhetően más forrásoknak, ennél magasabb), illetve a nézőszámokat (utóbbiakat az egyszerűség kedvéért kerekítettük).

  • Délibáb: 350 millió forint – 2 ezer néző
  • Swing: 325 millió forint – 80 ezer néző
  • Fehér Isten: 280 millió forint – 42 ezer néző
  • Coming out (2013): 280 millió forint – 141 ezer néző
  • Dumapárbaj: 267 millió forint – 31 ezer néző
  • Mancs: 253 millió forint – 7 ezer néző
  • Senki szigete: 236 millió forint – 7 ezer néző
  • Megdönteni Hajnal Tímeát: 227 millió forint – 105 ezer néző
  • Parkoló: 208 millió forint – 900 néző*
  • Isteni műszak (2013): 205 millió forint – 20 ezer néző
  • Utóélet: 190 millió forint – 20 ezer néző
  • A nagy füzet (2013): 180 millió forint – 27 ezer néző
  • Viharsarok – 60 millió forint – 4 ezer néző
  • Szabadesés: 0 forint – 10 ezer néző
  • Couch Surf: 0 forint – 4 ezer néző
  • VAN: 0 forint – 50 ezer néző

(* első hétvégés nézőszám)

A nézőszámok a frissebb filmeknél – Parkoló, Mancs, Dumapárbaj – januári és február eleji adatokat tükröznek. A híresen alacsony költségvetésű VAN kapott ugyan valamennyi filmalapos pénzt, de ez SZFE-s diplomafilmként alanyi jogon kijárt neki, nem pályázás útján részesült benne.

FRISSÍTÉS: mint azt Reisz Gábortól, a VAN rendezőjétől megtudtuk, a fent hivatkozott cikk vonatkozó adatai tévesek, a filmet 2.3 millió forintos diplomafilm-támogatásban részesítette a Filmalap.

A lista alapján egy filmalapos filmre átlagban körülbelül 37 ezer néző váltott jegyet. Talán az is érdekes adat, hogy egyetlen vetítésre átlagosan hány néző jut el: mint a fenti cikk közli, a tavalyi filmek közül ebben a kategóriában a VAN nyert.

20141031van-valami-furcsa-es-megmagyarazhatatlan11

Az mellékes, hogy a Vajna által anno ígérgetett félmilliós átlagnézőszám a kanyarban sincs: a listából látszik, hogy ezeknek a filmeknek jó része katasztrofálisan teljesített a pénztáraknál. A felhozatalban többnyire mainstream vagy midcult filmeket találunk – szűk rétegnek szánt művészfilmből keveset –, ezek a produkciók azonban egy-egy sikertől eltekintve láthatóan nem jutottak el egy igazán széles közönséghez (még ha az esetleges DVD-kiadások valamelyest javítanak is az összképen).

Amikor meg kellett indokolnia, hogy miért örül, Havas három, azaz 3 darab filmet hozott fel példának: a Megdönteni Hajnal Tímeát, a Fehér Istent és a VAN-t. Tehát a háromból egy film (VAN) csak egészen minimális filmalapos pénzt kapott, és részben az alkotók saját marketingtevékenységének köszönhetően lett sikeres. A másik két film tényleg jól teljesített a pénztáraknál, nem beszélve a Fehér Isten cannes-i diadaláról, de ezeket az eredményeket némiképp beárnyékolja az olyan filmek látványos anyagi kudarca, mint például a Mancs, a Parkoló, a Délibáb, a Senki szigete vagy az Isteni műszak.

Havas nem csak külföld felé kommunikálta sikeresnek a Filmalap tavalyi tevékenységét, az MTI-nek is hasonló lelkesedéssel nyilatkozott. Valószínűleg azért érez boldogságot a szívében, mert a Filmalap több milliárd forintot költött a magyar filmre, elkészült tizenegynéhány produkció, több is kapott díjakat különböző fesztiválokon, és 2015-ben is jó néhány újabb bemutató várható. Mindez remek, de ettől még tény, hogy a Filmalap eddig többségében olyan filmeket gyártott, amelyekért a magyar nézők nem tolongtak a moziba.

 

Források: Index, Origo filmklub, HVG, szon.hu

Címke: ,

bbs7a

Jegyzet

director 2

INTERJÚ

zero2

KÍSÉRLETI VETÍTŐ, KRITIKA

32107-thumb

KRITIKA

lizus

Jegyzet

20141112van-valami-furcsa-es-megmagyarazhatatlan1

Beszélgetés

20141111van-valami-furcsa-es-megmagyarazhatatlan1

Jegyzet

parkololead

INTERJÚ

20141031van-valami-furcsa-es-megmagyarazhatatlan

Jegyzet

tamara

AJÁNLÓ

terapia

AJÁNLÓ

szabadeses_cimkep

KRITIKA

222439_galeria_sztankay1

Jegyzet

mirage

TRAILERPARK

20140514itelet-magyarorszagon1

KRITIKA

white god

ESSZÉ

Van_valaki

INTERJÚ

fehist03

KEREKASZTAL

Képernyőfotó 2014-06-27 - 13.58.21

TRAILERPARK

Csak_a_szel_102303622

KRITIKA