shrike-lundgren_lead

ANIMATÉKA, magazin

Zabkása reggelire, farkas ebédre, gébics uzsonnára, krokodil vacsorára – észt animációk az idei Anilogue-on

Orosz Anna Ida

2010/11/27

Észtország a mai napig a kelet-európai animáció egyik fellegvára. A volt szovjet tagállamok nemzeti filmgyártásainak furcsa ellentmondása, hogy az „aranykort” mindenhol a társadalmilag és kulturálisan is politikai elnyomás alatt töltött évtizedekre datálják. Ahogy a magyar animáció a hetvenes és nyolcvanas években élte aranykorát az állami Pannónia Filmstúdióban, úgy a még szigorúbb moszkvai irányítás alatt álló Észtországban is a nyolcvanas évekbeli peresztrojka alatt jött létre az az elsősorban Priit Pärn nevével fémjelezhető nemzeti animációs műhely, amely magával hozta az észt animációnak a mai napig tartó, fesztiválsikerekben mérhető nemzetközi elismertségét. A legfrissebb észt animációs termésből az idei Anilogue rövidfilmes programjában négy film is helyet kapott.

Míg ez például a magyar animációs filmeknek nem sajátja, az észt animációk meglepően egységes világot alkotnak, amely az alkotások abszurd világlátásában és melankolikus hangulatában érhető tetten. Az észt animációk, ugyan a gondolkodás józan rendjétől, a narratíva realisztikus motivációjától fényévekre elrugaszkodnak, mégis az emberről és az őt körülvevő világról van drámai mondanivalójuk. Míg a rendszerváltozás előtt az abszurd a cenzúra kötelékeiből jelentett egyfajta menekülő utat, addig a kortárs észt animációk a mai világ kaotikus, ép ésszel gyakran fel nem fogható rendjét próbálják meg az animáció nyelvére adaptálni.

Farkasok és emberek igyekeznek egymás akaratán fölülkerekedni a szikár rajzolatú Levegőben című film kockáin a médiakritikát gyakorolni képtelen humán társadalmat állítja pellengérre kivételesen eredeti módon. Az emberek egyéb minta híján önnön cselekedeteiket a képernyőn látottakhoz igazítják, így egy farkasnak is gyerekjáték lesz akár egy ember, de akár egy egész busznyi vagy városnyi tömeget is kézivezérlésre állítani. (Martinus Klemet filmjét hazánkban többek között a Cinefesten is bemutatták már, a filmről pedig írtunk a Prizmán közölt fesztivál-beszámolóban.)

A fiatal rendezőnő, Chintis Lundgren tavaly készült Nagy szürke gébics című szaggatott ritmusú animációs természetfilm-szkeccsében az Észtországban honos madárvilág egyes példányainak konfliktusoktól egyáltalán nem mentes együttélését mutatja be. A tavasszal a balti országba érkező vadmadarak természetes ösztönélete az emberi civilizáció törvényei tükrében, azt utánozva rendeződött át: az elhízott szárnyasok északra a menetrend szerinti vonattal érkeznek, számláikat postán kapják, szociális életüket az alkohol dobja föl. És miközben a bumfordi gébicsek, kakukkok, uhuk, fakopáncsok, seregélyek és tengelicek úgy néznek ki, mintha kettőig sem tudnának elszámolni, egymás életét ravasz módon képesek megnehezíteni, társukat szempillantás alatt felfalják, vagy alattomos módon kerítik az ember kezére: madár madárnak a farkasa.

A Menekülés című rövidfilmben hősünk az ellentmondást nem tűrő óvónéni/börtönőr/ápolónő szigorú felügyelete alatt igyekszik a reggelire kapott zabkását magába adagolni, ami persze cseppet sincs ínyére. Kristjan Holm rövidfilmje az életen át tartó kényszerű „evés” parabolája, a tányéron pedig ne maradjon ám semmi!

Kaspar Jancis Krokodil című animációjában az ünnepelt szólóénekes karrierje derékba törik a világot jelentő deszkákon, amikor egy soklevegős áriánál meglazul a nadrággombja és kiderül, mennyei orgánumát az alsónadrágjába gyömöszölt két érett narancs adta. Az elgurult gyümölcsök következtében hangját vesztett énekes az utcára kerül, és az addig megszokott fényűző életmódot, a magasművészetet és a színház előkelő közönségét kénytelen a napi robotra cserélni, hogy a saját és húsevő szobanövénye számára a mindennapi betevőt krokodiljelmezbe bújt gyerekpesztraként keresse meg egy koszos külvárosi parkolóban. A lecsúszott művész napi rutinja, akárcsak Billy Bob Thorntoné a Tapló télapó címszerepében, a derogáló gyerekcsőszködésre, meztelenül előadott utcai áriákra és otthoni magányos lerészegedésekre redukálódik, mígnem a buszon megismerkedik egy hozzá hasonlóan lepusztult nővel, aki a közeli húsbolt törzsvendége. Ahhoz, hogy ők egymásnak lettek teremtve, nem fér kétség: a nő visszavarrja a férfi ruhájáról lepattant gombot és persze ezzel együtt az énekes hangja is újból szárnyra kap. Azonban a misztikus femme fatale, akinek még a kisujja is lejár, szörnyű titkot rejteget panellakása fürdőszobájában, ezt pedig hősünk képtelen megemészteni. Kaspar Jancis-nak a tavalyi Anilogue versenyprogramjában is bemutatott rövid melodrámája idén megkapta a legjobb európai animációnak járó Cartoon d’Or-díjat, amelyet a Sopronban megrendezett európai filmvásáron, a Cartoon Forumon adtak át szeptemberben.

Címkék: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
congresslead

KRITIKA

52744f6abf8d4

KINO LATINO

titolead

ANIMATÉKA

éjfélkorlead

ANIMATÉKA

aníma2

ANIMATÉKA

rio2096lead2

ANIMATÉKA

paranormanlead

KRITIKA

anilogue33lead

ANIMATÉKA

anilogue2_3lead

ANIMATÉKA

anilogue1_3lead

ANIMATÉKA

Alois Nebel - elektrosokk

ANIMATÉKA, FESZTIVÁL, KRITIKA

pivot - lead

ANIMATÉKA, FESZTIVÁL

seidel grau 2004

magazin

Laska_09

ANIMATÉKA

Képernyőfotó 2014-04-22 - 15.12.30

ANIMATÉKA, HÍREK

symphony42

MI FOLYIK ITT?

Képernyőfotó 2014-01-20 - 19.18.42

PRIZMATUBE

WIND

ANIMATÉKA, LISTA

November 1st, 2013 @ 20:51:56

KRITIKA

Szörny Egyetem

KRITIKA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu