Alois Nebel - elektrosokk

ANIMATÉKA, FESZTIVÁL, KRITIKA

Ködös múlt (Tomás Lunák: Alois Nebel)

Orosz Anna Ida

2011/11/29

Az Anilogue-on minden évben számos olyan egészestés animációs filmet mutatnak be, amelyek biztosan nem fognak itthon moziforgalmazásba kerülni, és csak remélni tudjuk, hogy nem ez volt az egyetlen és utolsó alkalom, hogy gyöngyvásznon láthattuk őket. A múlt héten bemutatott játékfilmek idén először nemcsak a nézők kegyeiért versenyeztek, hanem egy háromfős zsűri előtt is megmérettettek. A Prizma kedvence a 2011-es Anilogue zsűri különdíjasa, a cseh Alois Nebel volt, Tomáš Luňák első nagyjátékfilmes rendezése.

1989-90-ben, a nagy politikai változások idején vagyunk. A középkorú Alois Nebel a szudétavidéki Bílý Potok vasútállomás menetirányítója. Az észak-csehországi erdős vidék Németország és Lengyelország határán fekszik, a történelem viharainak gyújtópontjában. És ahogy azt a Szigorúan ellenőrzött vonatok óta tudjuk, a cseh vidéken a történelem vagonokon közlekedik és apró vasútállomásokon játszódik.

Az idén bemutatott film egy pár évvel ezelőtt megjelent cseh képregénytrilógia rajzfilm-adaptációja. A film két főszereplője Alois Nebel és a titokzatos Néma, aki a lengyel-cseh határon átszökve a Bily Potok-i vasútállomásra igyekszik. Ami összeköti a két egymás számára ismeretlen férfit, hogy mindkettőjüket egy közös múltbeli emlék nyomaszt.

Miközben a háttérben az ún. bársonyos forradalom zajlik, rezzenéstelen arcú címszereplőnk barázdált homloka mögött sűrű köd (németül “der Nebel”) gomolyodik – nomen est omen. A fehérségben újból és újból ugyanaz a gyerekkori emlék elevenedik meg. Kiskorában szemtanúja volt, ahogy szeretett dadusát, a németajkú Dorothe-t a második világháború után közvetlenül elrendelt etnikai tisztogatások során (a magyar kisebbséget is sújtó hírhedt Beneš-dekrétumok következtében) a többi némettel együtt kitoloncolják az országból, azonban az egyik végrehajtó komcsi katona ottmaradásra kényszeríti a lányt, elszakítva ezzel a családjától.

A múlt ártalmas ködét eloszlandó, Nebelt “jóakarói” a rendvédelmi feladatokat is ellátó ideggyógyintézetbe juttatják, ahol a társadalom többi selejtnek bélyegzett gyanús alakját gyűjtik össze. Intézeti szobatársa az elektrosokkal kezelt illegális határátlépő Néma, akinek, ha lehet, még Nebelénél is sötétebb köd és egy rejtélyes küldetés jutott a múltból, amit itt, Bílý Potokban kell elvégeznie. Nebel az idegszanatóriumból kikerülve az új korszak hajnalán állás nélkül marad és a prágai központi pályaudvaron sok más nehézsorsú lecsúszott nincstelennel együtt várja a megváltást. Csendes szerelem szövődik közte és a vécés néni között, és nem sokkal később egy szerény vasúti állást is kap Bílý Potok közelében a hegyekben. Végül az időközben az idegintézetből megszökött Néma is megjelenik a kisvárost körbevevő rengetegben.

Közép-Kelet-Európa történelmi múltjából táplálkozó kibeszéletlen borzalmak, feloldatlan bűnök és elraktározott sérelmek mind ott pulzálnak a film hátterében, a legesősebbnek mondott cseh városkát körülölelő sűrű erdőben, az Alois Nebelt elöntő fehérségben és a Néma sötét tekintetében. A kisemberek reakciója: passzív melankólia, illetve feltartóztathatatlan bosszúvágy.

A nyolcvanperces Alois Nebelt élőszereplőkkel forgatták le, majd az így készült nyersanyagot “rajzolták át animációvá”, hogy az eredeti képregény expresszív fekete-fehér grafikusságát visszanyerjék. Szerencsére az elkészült animáció megőrizte a filmkép fotografikusságát, így nem esett áldozatul a rotoszkópos stilizációnak a káeurópai tárgyi környezet, a kopogós keramit utcakövek, az ízléstelen műszálas abroszok és függönyök – mindaz, amitől a helyszín és a korszak beazonosíthatóvá válik. Ugyanakkor a készítők nem nyújtanak fogódzót minden egyes történelmi szituációhoz, például nem adnak konkrét háttérinfókat a kitoloncolásról, vagy az erőszakkal visszatartott német lány, Dorothe sorsát illetően sem. A film nem egy bizonyos eseménynek állít emléket, hanem a káeurópai emberben a történelem “zivataros évtizedei” során felhalmozott gomolyfelhőkből gyúr egy rendkívül szuggesszív, mély humánummal átitatott noiros hangulatú kelet-európai thrillert.

YouTube előnézeti kép

Címke: ,

congresslead

KRITIKA

52744f6abf8d4

KINO LATINO

titolead

ANIMATÉKA

éjfélkorlead

ANIMATÉKA

aníma2

ANIMATÉKA

rio2096lead2

ANIMATÉKA

paranormanlead

KRITIKA

anilogue33lead

ANIMATÉKA

anilogue2_3lead

ANIMATÉKA

anilogue1_3lead

ANIMATÉKA

pivot - lead

ANIMATÉKA, FESZTIVÁL

shrike-lundgren_lead

ANIMATÉKA, magazin

seidel grau 2004

magazin

Laska_09

ANIMATÉKA

klip

ANIMATÉKA

arbol-pajarosok

INTERJÚ, KINO LATINO

472738888_1280x720

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

jod1

ANIMATÉKA, HÍREK

the-boy-and-the-world-prizma

ANIMATÉKA

krokodill_01

ANIMATÉKA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu