KRITIKA

A vonatos pálya (Duncan Jones: Forráskód)

Farkas Gábor

2011/04/28

A posztmodern párhuzamos valóságok, szimulációk és a változtatható, pixelalapú  identitások számára a 21. században elsősorban nem a film médiuma, sokkal inkább a számítógépes játékok platformja jelentette a legfőbb placcot. A videojátékok formai és narratív megoldásai azonban hamar átszivárogtak a passzívabb befogadót igénylő tömegfilmbe is: a Forráskód nem időutazós mozi, mint ahogy azt sok helyen leírják, hanem a gamer-filmek non-plus ultrája, még akkor is, ha látványvilága nem is vektorokból és pixelekből áll össze.
Figyelem, a szöveg spoilereket tartalmaz!

Az Eredet, az Álomháború és a Forráskód sem konkrét videojáték adaptációk, mint például a Doom vagy a Mortal Kombat, de a játékokból jól ismert narratív és formai fogásokat kétségkívül magukévá tették. Az Álomháború esetében ez evidensnek tűnik, az Eredet esetében talán némiképp árnyaltabban, de itt is a hotelos, az autós és a havas pálya „végigcsinálása” hajtja előre a cselekményt. Ennek a küldetésdramaturgiának a vegytiszta esszenciáját adja a Forráskód, továbbá pedig magára a „gamer”-jelenségre is nyíltan reflektál.

A Forráskód cselekménye – eltekintve a valóságsíkok rétegeitől és egymásba átjárhatóságától, illetve a digitális avataroktól és leképezési eljárásoktól – összefoglalható annyiban, hogy egy amerikai katonának nyolc perce van arra, hogy megtaláljon egy bombát egy száguldó vonaton. Mindez pedig egy digitálisan kreált, de a valóságot visszaadó szimulációban történik, ennek megfelelően Stevens (Jake Gyllenhaal) századosnak végtelen számú lehetősége van újrajátszani a „vonatos pályát”. A Forráskód alapvető értelmezési tartományát ennek megfelelően a First Person Shooter (pl. Quake, Unreal, Half-Life) és a Role Playing Game-ek (pl. World Of Warcraft, Deus Ex), illetve a kalandjátékok (pl. Monkey Island-sorozat) halmaza jelenti. A filmbéli küldetés eleje egy FPS játék dramaturgiájával, analóg módon működik. Stevens megkapja az alapvető utasításokat, miszerint térképezze fel a terepet, szerezzen fegyvert, majd akár erőszakos módszereket is bevetve találja meg a bombát. Ugyanakkor a kalandjátékokra jellemző motívumok, mint például a rejtvényfejtés és az apróbb jelek értelmezése is megjelennek A konkrét rövid küldetés, amelyet narratív keretbe helyeztek, jól meghatározható kezdő- és végponttal rendelkezik. A határidődramaturgia – ahogy egy játékban is időlimit koordinál – pedig a szokásoknak megfelelően feszültségkeltő elemként hat. Amennyiben a feladatot nem sikerült végrehajtani, a szimuláció újraindul, és Stevens százados ismét nekiláthat a küldetésének. Goodwin, az operátor (Vera Farmiga), aki mindössze egy képernyőn keresztül érintkezik a kábelekkel teleszőtt kapszulában – amely afféle tranzitként funkcionál, mert innen töltik be Stevens-t a szimulációba – elhelyezett katonával. A Half-Life 2-t és a legújabb Call of Duty-epizódot, a Black Ops-ot idéző információátadási forma (azaz egy személy kimérten elmagyarázza a küldetés körülményeit, és eligazítást ad) nem csak az említett két játékban, hanem az FPS-ekben is nagy általánosságban megjelenik. A Black Ops-szal való hasonlóság nem merül ki ennyiben, mivel a játék főszereplőjének tekinthető kommandós szintén egy hasonló szoba foglyaként, fizikailag rögzítve hajtja végre a feladatát, a Forráskód hősével ellentétben, ő a saját emlékeiben, és a saját múltjához köthető múltbeli eseményekben. A Forráskód vonata is – a két mondatban felskiccelt áltudományos magyarázat szerint – a közelmúltban vált terrortámadás áldozatává. Sikertelen küldetés esetén Stevens akárhányszor újrakezdheti feladatát, a film cselekményének nagy hányadát így a robbanás előtti utolsó nyolc perc variációi teszik ki. A valósághű szimuláció ellenére is Stevens tökéletesen tisztában van a mindennapi környezet kreált voltával. A hétköznapi helyszín sem mond ellent a videojátékok vizuális világának. A jelenkori játékoknál érvényes az a tendencia, hogy a cselekmény egyre közelebb van a jelen időhöz és a hétköznapi helyszínekhez, mivel a digitális leképezés is egyre közelebb jut ahhoz, hogy a minket körülvevő világot is tökéletesen tudja ábrázolni, amely ennek megfelelően nem válik elidegenítővé. Tehát nem szükséges egy fantázia szülte, korábban csak rajzolt vagy fényképpel rögzített formában látott világot, például idegen bolygót, múlt vagy jövő stilizált helyszínét állítani a középpontba. A Forráskódban mindezen túl az őrült, fizikai sérüléssel küzdő, ám világalkotó kvalitással bíró professzor (Jeffrey Wright) személyében egy másik jellegzetes FPS-figura is megjelenik.


A történet komplexebbé válásával – mely alatt azt értem, hogy a különböző egymásra épülő valóságsíkok (a vonat tere, a kapszula, az irányító központ, ahonnan Stevens az utasításokat kapja, és a film végére kialakuló párhuzamos valóság) a hétköznapi kommunikációs eszközök révén interakcióba kerülnek egymással – a film egy másik játéktípus sajátosságait is magáévá teszi: ez pedig az online Role Playing Game. Ahogy az RPG-k belső világa is összetettebb elbeszélést használ, a játékidő elteltével válik egyre komplexebbé a Forráskód is. Az RPG-k szövevényes narratívával rendelkeznek, és a feladat megoldását nem az összes szembejövő karakter lemészárlása, hanem a velük történő kommunikáció jelenti. Stevens is ennek megfelelően alakítja át viselkedését a cél érdekében. A mikromentőakció végül egy egész, önmagában álló, digitálisan létrehozott univerzum része lesz, mely eltér a történet elején megismert külső valóságtól. A szerepjátékok struktúrája a Forráskódban maradéktalanul teljesül: Stevens a szimulációban egy másik, a vonaton valóban utazó történelemtanár testébe bújik. A feladat sikere érdekében interakcióba kerül a többi utassal, de leginkább a vele szemben ülő nővel (Michelle Monaghan), azaz a tanár, Sean Fentress leendő barátnőjével. Sean Fentress karaktere Stevens számára így egy digitális avatarként funkcionál. A szimulációban a külseje és az őt körülvevő emberekkel való viszonya tehát nem azonos a külső valóság-beli viszonyokkal. Stevens végül Fentressként leplezi le a Forráskód nevű szimulációs program embertelenségét és jön rá, hogy a technika sokkal többre képes, mint nyolcpercnyi múlt pontos rekonstruálására, hiszen a program új világokat is teremthet, ahogyan a jelenkorban is azzal illetjük a cyberteret, hogy felváltja a valóságos életünket és általa pusztán digitális formában fogunk létezni.

Mintha csak egy középiskolai testnevelő-tanár jóslata vált volna valóra a Forráskódban. A diákok a valódi sport helyett az íróasztal felett görnyedve hatják végre akrobata-mutatványaikat, természetesen a virtuális térben, ami nem vezethet máshoz, mint valódi testük teljes elenyészéséhez. A film reflexiója erre tűpontos, mivel Stevens őrnagy egy helikopter baleset következtében csak egy láb nélküli csonka porhüvely, de a digitális, pixelekkel rajzolt párhuzamos valóságban egy másik testbe bújt két lábon járó romantikus hős, a jutalmul elnyert bájos nővel az oldalán. A közhely ezúttal is érvényes: a posztmodernben a valóság csak az egyén fejében létezik, és mivel digitálisan leképezhető, sokszorosítható és egyben formálható is.

YouTube előnézeti kép

Címke: , , ,

ESSZÉ

ESSZÉ

KRITIKA

KRITIKA

INTERJÚ

AJÁNLÓ

KRITIKA

KRITIKA

KRITIKA

INTERJÚ

KRITIKA

KRITIKA

KRITIKA

KRITIKA

KRITIKA

HÍREK

LISTA

Prizma 9

Prizma 9

KRITIKA