walterw

LÁNCREAKCIÓ

A Breaking Bad lehengerlő epizódjára emlékezünk

Roboz Gábor

2014/09/23

Több is akadt, persze, de egy tényleg legendássá vált.

Jövő héten lesz egy éve annak, hogy befejeződött a Breaking Bad, vagyis jövő héten lesz egy éve annak, hogy egyre erősödő kényszerrel próbáljuk betölteni az életünkben keletkezett hiányt. (Néha sikerül.) Nemrég azonban szokatlanabb évfordulót ünnepelhettünk: szeptember 15-én volt ugyanis egy éves korunk egyik legütősebb sorozatának utolsó-előtti-előtti epizódja. Vince Gilliganék szériája úgy ahogy van, a tévétörténelem része lett, de ha van epizód, amelyet különösen nagy becsben őrzünk, akkor az az Ozymandias. Tudjátok, ez az, amiben…

Oké, egy pillanat. Elfogadóak vagyunk, tehát el tudjuk képzelni, hogy valaki még nem látta a Breaking Badet. Abszolút reálisnak tartjuk, hogy ez a valaki az elmúlt években mondjuk űrexpedíción vett részt, spirituális utazáson körbejárta a Földet, esetleg hibernációban volt. Más érveket is meghallgatunk, de nagyon erősnek kell lenniük ahhoz, hogy meggyőzzenek minket. Mindenesetre,

ha valaki még nem látta a Breaking Badet, ne olvasson tovább. Nézze meg.

Az Ozymandias előzetese (!) után ugyanis elolvashatjátok, a legendás rész írója, Moira Walley-Beckett, és rendezője, Rian Johnson hogyan emlékszik vissza az Ozymandias legkeményebb jeleneteinek készítésére.

YouTube előnézeti kép

Egy messzi vándor jött, ki ős romok
Felől regélt: A pusztán szörnyü két
Nagy csonka láb áll. Arrább lágy homok
Lep egy kőarcot. Homloka setét.
A vont ajk vén parancsszóktól konok,
S vad szenvedélye még kivésve ég
A hűs kövön, bár, mely véste, a kéz,
S a szív, hol dúlt e dölyf, temetve rég.
A talpkövön kevély igék sora:
“Király légy bár, jöjj és reszketve nézz:
Nevem Ozymandiás, urak ura.”
Más semmi jel. A roppant rom körül
Határtalan szélesre s hosszura
A holt homoksík némán szétterül.

Percy Bysshe Shelley: Ozymandias (Tóth Árpád fordítása)

Rövid emlékeztető azoknak, akik látták a sorozatot, de címről valamiért nem ugrik be nekik, miért olyan fontos ez az embert próbáló rész: Walt gyakorlatilag ebben jut el a legmélyebb pontra. Az Entertainment Weekly (ahol egyébként az alábbi interjú megjelent) az „50 legjobb tévésorozat-jelenet” listájukon az első helyet adta az epizódnak, amelyben a bepánikolt Walt hazaér, megpróbálja rávenni feleségét és fiát, hogy meneküljenek vele, de kudarcot vall, és elviharzik a csecsemő Hollyval.

Walley-Beckett: Elképesztően bonyolult jelenet volt, nagy kihívást jelentett megírni. Sok rádöbbenés-pillanat van benne. Valamelyest operai jelenet, több kis crescendóval és decrescendóval. Minden karakternek, Waltnak, Skylarnek és Walter Jr.-nak más a célja itt, mert mindegyiküknél más darab van a kirakósból. Fokozatosan növekszik a zavarodottság, és erősödik a konfliktus. A jelenet során aztán mindannyiuk számára leesik a tantusz, de valami brutális erővel. Végre lekerül a hályog Walter Jr. szeméről, és meglátja, ki is valójában az apja. Skylar rájön, hogy Walt ölte meg Hanket, ezért megpróbálja kivágni a család életéből a rákos daganatot, vagyis magát a férjét. Walt pedig, a Skylarrel folytatott késpárbaj után szembenéz a feleségével és a fiával, akik közös ellenségként tekintenek rá, és kínjában elmotyogja a teljesen kiüresedett mantráját: „Egy család vagyunk…” Aztán tudatosul benne, hogy örökre elveszítette őket.

Johnson: Emlékeim szerint a legkeményebb pillanat a késes harc előtti volt, amikor Walt elmondja, hogy Hank halott, és Skylar megérti, hogy Walt ölte meg. Az egész jelenet átfordul azon a ponton, amikor Walt azt üvölti, hogy „Próbáltam megmenteni!” Ezt ezerszer felvettük, hogy megkapjuk a lehető legtökéletesebb verziót. Bryan [Cranston, vagyis a Waltot alakító színész – A szerk.] vetette fel, hogy ez a mondat ne is véletlenül törjön ki a karakteréből, hanem a kontrollálhatatlanná vált düh hozza ki belőle. Igaza volt. Így ez a pillanat nem csak tökéletesen őszinte lett, hanem még inkább emlékezteti a nézőt arra, hogy Skylar mi ellen védi a családját, amikor kézbe veszi a kést.

01_bb_01

Walley-Beckett: Elpróbáltuk a jelenetet, és Annával [Anna Gunn] sokat beszéltünk arról a szövegről, ami azután jön, hogy felvette a kést. Azt mondja: „Tűnj innen… Elég volt!”. Ahogy beszélgettünk erről a pillanatról, ott helyben írtam neki még egy sort: „Egy szóval se mondj többet.” Mindketten úgy éreztük, ezt ki kell mondani. Iszonyú fontos volt Skylarnek, hogy utaljon arra a hazugsághálóra, amit Walt már jó ideje szőtt köréjük, és ennek ebben a felfokozott érzelmi állapotban elő kellett jönnie a nőből, mindazok után, hogy Walt megint manipulálni próbálta. Nagyon jól működött, mert Walt ekkor tényleg nem hiszi el, hogy a felesége képes lenne bántani. És elköveti azt a hibát, hogy pont egy szóval mond többet…

Johnson: Igazából magát a késes küzdelmet volt a legegyszerűbb felvennünk. Ráadásul, ami a munkahangulatot illeti, ez kvázi lazítást jelentett Moira zseniális epizódjának többi jelenetéhez képest, amik érzelmileg annyira megterhelőek.

Walley-Beckett: Bryan és Anna nagyon jól bírta a strapát. Alaposan elpróbáltuk a küzdelem koreográfiáját, és amikor forgatni kezdtünk, minden felvételnél hibátlanul elő tudták adni, pedig fizikailag és érzelmileg is igencsak megterhelő volt számukra. Nem semmi nap volt.

01_bb_02 

A fotókat Moira Walley-Beckett készítette az epizód forgatásán.

(via)

Címke: ,

feud 23

KRITIKA

Donna-Hayward

JÁTÉK

bettercaulsaullead

HÍREK

sons-of-anarchy-1680x1050-002

Jegyzet

zwco7eqbm5ep1wbsnizz

PRIZMATUBE

olivelead2

LÁNCREAKCIÓ

3028440-poster-p-1-from-freaks-and-geeks-to-hbos-silicon-valley-how-martin-starr-became-a-geek-god

LÁNCREAKCIÓ

terapia

AJÁNLÓ

Drot5

ESSZÉ, LÁNCREAKCIÓ

Drot1

ESSZÉ, LÁNCREAKCIÓ

wire

LÁNCREAKCIÓ

breaking2

HÍREK, magazin

Owen4

INTERJÚ, LÁNCREAKCIÓ

sdsadas

DIA/FILM

tp

HÍREK

fincher1

HÍREK, LÁNCREAKCIÓ

vaughn2

HÍREK

keyhol2

LÁNCREAKCIÓ

td1

HÍREK

topofthelake

ESSZÉ