feud 23

KRITIKA

Mindenki a Twin Peaks-ről beszél, pedig ez a sorozat az év meglepetése – Feud (Viszály)

Lichter Péter

2017/07/02

Ez lesz a kedvenc sorozatom az idén.

A konstans vasárnapi repülőgépzúgás mellett próbálom a gondolataimat értelmes mondatokká rendezni, de ötpercenként feladom a harcot és inkább azon tűnődök, hogy milyen lehetett a harmincas-negyvenes években hollywoodi rendezőnek lenni. Persze nagyon messzire nem jutok, kábé az a konklúzióm, hogy iszonyatosan kemény. A rendezők többsége a futószalag mellett robotoló melóshoz hasonlóan megcsinálta, amit elé raktak – a művészi önmegvalósítás teljesen hiányzott a rendezők agyából.

Azt hiszem a számok a legárulkodóbbak: például Michael Curtiz (vagyis Kertész Mihály) miután leszerződött a Warnerhez 1929-ben évente átlagosan 3-4 játékfilmet rendezett. A rendező 1953-ban hagyta el a stúdiót és lett szabadúszó, addig kb. 80 filmet rendezett a stúdiónak. Sőt: volt olyan éve Kertésznek (1935), amikor 6, azaz hat filmet rakott le az asztalra. Azt gondolhatnánk, hogy ez a puritán kelet-európai szorgalom eredménye, de nem: a Warner (és más stúdió) kötelékében dolgozó rendezők többsége (pl Kertész kollégái: Melvin LeRoy, William Wellman, Roy Del Ruth stb.) ennyi filmet termelt a harmincas, majd a negyvenes-ötvenes években. Ebben az időszakban (amire általában mint Hollywood Aranykorára hivatkoznak) kimondottan ciki volt egy-két filmet rendezni évente.

ADVENTURES OF ROBIN HOOD, Errol Flynn, Olivia de Havilland, Michael Curtiz, 1938

ADVENTURES OF ROBIN HOOD, Errol Flynn, Olivia de Havilland, Michael Curtiz, 1938

Az persze más kérdés, hogy ezeknek a filmeknek a nagy részét elfelejtette a filmtörténet (általában joggal), és az akkori gyártási szisztéma is teljesen más volt. A rendezők, sztárok, karakter színészek, operatőrök, világosítók és kifutófiúk mind egy-egy nagy stúdió kötelékében álltak, szinte kivétel nélkül mindent meg kellett csinálniuk, amit eléjük raktak. Például a Warner Bros.-nál Kertész egy olyan szerződést írt alá annak idején, ami kikötötte, hogy minden forgatókönyvet meg kell rendeznie, amit elé rak a főnök: vagyis Jack Warner. Ebben a szisztémában dolgozott mindenki, még a legnagyobb nevű színészek is – tulajdonképpen a stúdiófejesek voltak a mozgatórugói a rendszernek. (Ez többé-kevésbé így maradt a hatvanas, majd a hetvenes évekig.) Egy-két sztár persze sikeresen tudott bomlasztani, ilyen volt például Bette Davis is, aki rendesen összerúgta a port Jack Warnerrel, mert egyszerűen beleszólást követelt – vagyis a producerek legféltettebb kincsét,

a kontrollt akarta magáénak.

MV5BMTY3MDU2NTQzNl5BMl5BanBnXkFtZTgwODA2ODExMjI@._V1_SY1000_CR0,0,1506,1000_AL_

Ennek a filmtörténeti korszaknak az alkonyáról szól az idén márciusban bemutatott Feud (Viszály) első évada, vagyis az első nyolc epizódja. A sorozat koncepciója rém egyszerű: egy-egy híres (vagy hírhedt) viszálykodást állít az évadok középpontjába. Az első nyolc epizód Hollywood aranykorának két csillaga (Bette Davis és Joan Crawford) között fortyogó gyilkos gyűlöletet dolgozza fel, közben meg majdnem annyit lehet tanulni a korszakról, mintha egy filmtörténeti szemináriumon ülnénk. (Ez a dokumentarista/ismeretterjesztős akkurátusság végig meghatározza a sorozatot.)

A sztori olyan egyszerű, hogy szinte lényegtelen, nem is emiatt, hanem a miliő miatt érdemes nézni – ebből a szempontból a majdnem azonos évben (1962) játszódó Mad Men-hasonlít, de a mini-sorozat forma miatt persze annál sokkal lekerekítettebb, dramaturgiailag áramvonalasabb. 1962-ben járunk, régi Hollywood a végét járja. Joan Crawford és Bette Davis, a harmincas-negyvenes évek legnagyobb riválisai és sztárjai először játszanak együtt egy filmben, amit egy, a totális lecsúszás szélén álló rendező (Robert Aldrich, aki később a Piszkos tizenkettővel ért a révbe) fog rendezni. (Amúgy Alfred Molina is remek a szerepben, de ez nem meglepetés.) A horror film (What ever happened with Baby Jane?) ráadásul két idősödő színész-testvérről szól, akik egymásra utalva élik magányos hétköznapjaikat egy hatalmas villában és az elmebetegség határát rég átlépve ölik egymást. A Feud zseniális tükörkoncepciója az, hogy a két színésznő az életben pont úgy terrorizálta és lelkileg alázta egymást, mint a forgatott film karakterei – ráadásul a sorozat minden részlete és csattanója tényleg megtörtént.

MV5BMTA1NDc2MTMwMzReQTJeQWpwZ15BbWU4MDc4Mzc0MDIy._V1_SY1000_CR0,0,1498,1000_AL_

Pont ez a film- és kultúrtörténeti akkurátusság az, ami engem levett a lábamról. Mondjuk lehet, hogy nem én vagyok a legjobb bírája a sorozatnak, mert én a legunalmasabb filmről szóló dokukat és lapos biopiceket (pl Chaplin) végtelenszer újra tudom nézni, egyszerűen a régi Hollywood fűrészporszagú falaitól és hűtőszekrény méretű kameráitól mindig elolvadok. De a Feudban szinte minden felvonul, és persze nem egy ostoba katalógus formájában, hanem baromi jól megírva és eljátszva. Például a sorozat egyik legerősebb mellékszereplője Stanley Tucci, aki egyszerre tudja hozni Jack Warner gyermeki lelkesedését és cinikus genyóságát. Vagyis a Feud castingja hibátlan: Susan Sarandon, mint Bette Davis egyszerűen tökéletes – talán csak Jessica Lange Joan Crawfordja túl boszorkányos néha (érzésem szerint a Midred Pierce sztárja jóval kedvesebb jelenség volt.) És akkor nem beszéltünk még a többi filmtörténeti csemegéről: John Waters kameója is erősen önreflektív, mint William Castle, a B (és ZSé)-filmek koronázatlan királya. De felvonul itt mindenki, George Cukortól Faye Dunawayig és Olivia de Halliwandig – aki amúgy

tegnap volt 101 éves.

A Feud a 2017-es év egyik legjobb és legfontosabb témát boncolgató sorozata: Hollywood (és általában a filmipar) szexizmusáról és kegyetlenségéről csak ritkán forgatnak ennyire felkavaró és vicces filmet.

index

 

Címke: ,

Donna-Hayward

JÁTÉK

sons-of-anarchy-1680x1050-002

Jegyzet

olivelead2

LÁNCREAKCIÓ

3028440-poster-p-1-from-freaks-and-geeks-to-hbos-silicon-valley-how-martin-starr-became-a-geek-god

LÁNCREAKCIÓ

terapia

AJÁNLÓ

Drot5

ESSZÉ, LÁNCREAKCIÓ

Drot1

ESSZÉ, LÁNCREAKCIÓ

wire

LÁNCREAKCIÓ

Owen4

INTERJÚ, LÁNCREAKCIÓ

tp

HÍREK

fincher1

HÍREK, LÁNCREAKCIÓ

vaughn2

HÍREK

walterw

LÁNCREAKCIÓ

keyhol2

LÁNCREAKCIÓ

td1

HÍREK

topofthelake

ESSZÉ

capone2

INTERJÚ, LÁNCREAKCIÓ

1238

LISTA

orangelead2

INTERJÚ, LÁNCREAKCIÓ

leftovers1

LÁNCREAKCIÓ