koponya

ANIMATÉKA

Pörgetett kollázs

Orosz Anna Ida

2009/09/18

Az egyik legkorábbi, a film születése előtti időkből való – de persze a Lumière utáni időkben is gyakran fölelevenített – animációs technika a pörgetős füzet, ahol az egymást követő oldalak sarkában levő fázisrajzokból a lapok pörgetése révén indul be a figurák mozgása. Édouard Salier, francia reklám- és rövidfilmrendező az angol-francia The Replicants elnevezésű együttes User című számához készítette el a maga pörgetős kollázs-animációját.

A klip ezt az ősi filmnézési (és egyben – készítési) szituációt, az egyszemélyes felhasználású mozit jeleníti meg, ahol a „user” isteni teremtő kezébe belefér az egész világ, és az csakis az ő pörgetésére elevenedik meg. A füzetkék lapjain egymást követik a legkülönfélébb, a világ sokeleműségét idéző, triviális és egyedi dolgokat megmutató natúrfilmes egybeállításos, jobban mondva egyfüzetnyi jelenetek és rajzolt képsorok: vetkőzős lányok, az atombomba gombafelhője, Elvis Presley tánca, Hitler vagy éppen George Bush portréja, az utca emberei, éhező afrikaiak és persze az együttes tagjai. A végigpörgetett képáram a távirányítón zongorázó televíziózás, vagy az internetes szörfölés kollázsszerű, bármit egymás mellé illesztő, mindent összemosó, kaotikus egyszemélyes befogadói élményét idézi, ahol az egyetlen egységesítő szervező elvet maga a kontrollt gyakorló befogadó jelenti, hiszen az ő kezében vannak – jelen esetben – a füzetek.

Salier korábbi egyedi rövidfilmjeiben is előszeretettel értelmezett újra és állított ironikus megvilágításba a natúrfilm és az animáció kombinálásával aktuális társadalmi, politikai helyzeteket. A 2004-ben készült Flesh-ben a szeptember 11-i New York-i terrortámadás közismert amatőr felvételeiből kreált szodomai és gomorrai felhőkarcolókat.

A szintén 2004-es Empire-ban pedig a hatvanasévekbeli archív jelenetekből sugárzó amerikai álomvilág képét tette vizuális idézőjelek közé a képeket láthatatlanul felszeletelő, a legintimebb, legprivátabb, legtriviálisabb helyzetekbe is befurakodó tankjai, helikopterei, cirkálói és bombázói, illetve – természetesen – Bush elnök narrációjának segítségével.

Címkék: , ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
Crulic_001

ANIMATÉKA

pivot - lead

ANIMATÉKA, FESZTIVÁL

kaff - lead - esterhazy

FESZTIVÁL

track32

KRITIKA

Gisele

ESSZÉ

the-lost-thing-movie-image-01-600x337

ANIMATÉKA

pixardayandnightlead

ANIMATÉKA

MADAGASCAR-560x3271

ANIMATÉKA

oscar_animation8_lg

ANIMATÉKA

AFamilyPortrait1

ANIMATÉKA

motomichi_large

ESSZÉ

The_Kinematograph_lead

ANIMATÉKA

Brendan01

ANIMATÉKA, magazin

Laska_09

ANIMATÉKA

Sita-sings-the-Blues

ANIMATÉKA, magazin

Képernyőfotó 2014-04-22 - 15.12.30

ANIMATÉKA, HÍREK

symphony42

MI FOLYIK ITT?

congresslead

KRITIKA

Képernyőfotó 2014-01-20 - 19.18.42

PRIZMATUBE

WIND

ANIMATÉKA, LISTA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu