almight

ESSZÉ

Dan Solomon: Hogyan majmoljunk kasszasikereket aprópénzből – öt könnyű lépésben

Roboz Gábor

2011/09/28

A legenda szerint egyszer, réges-régen, valaki épp egy nyári kasszasiker mozis vetítésén ült, amikor arra gondolt: „Bárcsak lenne még egy film, ami szinte teljesen olyan, mint ez – csak sokkal szarabb.”[1] Az illető fohásza meghallgatásra talált a mozis istenségeknél, akik hamarosan cselekedtek is. Így született meg az úgynevezett mockbuster, ez a sajátosan önreflexív műfaj, amelynek képviselőit a hollywoodi filmeket imitáló, alacsony költségvetéssel dolgozó cégek termelik, amik lázasan dolgoznak azon, hogy az éppen bemutatásra kerülő álomgyári produkciók hasonló című és tartalmú másolatait mihamarabb a DVD- , illetve VoD-piacra küldjék. Hiszen tegyük a kezüket a szívünkre, és válaszoljunk őszintén: inkább lekászálódunk a kanapéról, beülünk a kocsiba, és elfurikázunk egy moziig, hogy megnézhessünk egy magas költségvetésű filmet, amelyben óriásrobotok alakulnak autókká, vagy bőven beérjük azzal is, hogy otthon maradunk, pattogtatunk a mikróban egy kis kukoricát, és betesszük a lejátszóba a Transmorphers – Az alakváltókat?

Azoknak, akik ez utóbbi lehetőséget választják, ideje megismerkedniük a The Asylum nevű gyártó cég képviselőivel, akik olyan aprópénzből forgatott mozik mögött állnak, mint például a Transmorphers, a Snakes On A Train (Kígyók a szerelvényeken), a The Day The Earth Stopped (Amikor leállt a Föld) vagy a  Paranormális jelenségek (Paranormal Entity). Miután elkészítették a nyár olyan (relatíve) sikeres produkcióit, mint az Almighty Thor (Mindenható Thor), a Harc Los Angelesben: Invázió a Földön ( ami még csak véletlenül sem tévesztendő össze a Csata: Los Angeles-szel) és a Halálos iramban: Ötödik sebesség előtt tisztelgő 200 MPH, a The Asylum néhány agytrösztje megosztotta velünk féltve őrzött titkait, és elárulta, hogyan készítsük el a hollywoodi szuperprodukciók minimálverzióit profi módra.

YouTube előnézeti kép

1. lépés: Nézzük meg a nyári mozibemutatók wikipediás listáját.
A The Asylum nem korlátozza az érdeklődési körét a nyári kasszasikerekre, de kiindulópontnak ez éppen megfelel. – Többnyire a nagy stúdiók produkciói szolgálnak számunkra mintaként – mondja David Rimawi, a The Asylum egyik alapítója.[2] – Ezeket övezi a legnagyobb érdeklődés, és valószínűleg a bemutatójuk dátumát sem változtatják meg. – A The Asylum tagjai ugyanakkor komoly műfajtudatossággal dolgoznak. – Vannak bizonyos műfajok és filmtípusok, mint például a dráma és a vígjáték, amelyektől távol tartjuk magunkat. Célszerű az akció-, illetve kalandfilm zsánerén belül maradni.

Szóval, miután rátaláltak a nekik megfelelő, akciófilmes beütésű mozira, következő lépésként meg kell bizonyosodniuk róla, hogy a másolat elkészítése miatt nem perelhetik be őket. Valószínűleg nem forgathatnának le egy U.S.A. Őrmester című filmet anélkül, hogy rájuk pirítanának az Amerika Kapitány mögött álló stúdió jogászai, viszont simán megcsinálhatták az Almighty Thor, mivel a film alapjául szolgáló mitológia forrásának tekinthető vikingek egész biztosan nem viszik perre az ügyet, és ezzel valószínűleg a Marvel emberei sem tudnak vitatkozni. – Első körben ki kell derítenünk, hogy tartalmi szempontból mennyire számít eredetinek az adott film, és hogy mennyi mindent vehetünk át belőle. – Amikor Steven Spielberg Világok harca című filmjével közel egy időben előjöttek a Világok harca – Az invázió című produkcióval, nyugodtan mondhatták, hogy „Így jártál, Steve”, ugyanis mindkét film alapja egy közkincsnek számító (azaz elévült jogdíjú) regény. Ha tehát e cikk olvasói között akadnak olyan stúdiófejesek, akik jövőre Hófehérke-filmet terveznek, akkor nekik érdemes felkészülniük arra, hogy a The Asylumnál lévő srácok is résen lesznek.

Ja, és még egy tipp a vállalkozó szelleműeknek: olyan filmet válasszatok, ami nagy valószínűséggel tényleg sikeres lesz. – Többen megkérdezték már tőlem, hogy miért nem csináltuk meg a Cowboyok és űrlények másolatát – meséli a The Asylumnál dolgozó Paul Bales. – Egy ideig gondolkodtunk rajta, de az a helyzet, hogy a műfajkeverés a mi piacunkon nem működik. – Ami azt illeti, a The Asylum döntéshozói nagyon is komolyan veszik az egyes térségek műfaji ízlését. – A katasztrófafilmek lényegében bárhol eladhatóak – mondja Bales. – A szörnyfilmek viszont csak bizonyos területeken. Európa nagy részében a nézők nem jönnek lázba egy óriáshaltól.

YouTube előnézeti kép

2. lépés: Készüljünk fel arra, hogy a következő négy hónapunk sűrű lesz.
Amikor megkérdeztük Rimalit és Balest, hogy mennyi idő alatt jutnak el mondjuk attól a mondattól, hogy „Ja, lazán megcsinálhatnánk a mi Halálos iramban-filmünket” addig, hogy a film a nézők otthonában pereg, elég megdöbbentő választ kaptunk.

– Általában olyan négy hónap alatt – állítja Bales. – A forrás kiválasztásától a mi verziónk debütálásáig körülbelül négy hónap szokott eltelni. – Többnyire 4-6 héten belül elkészülnek a végleges forgatókönyvvel, aztán jöhet a többi munkafolyamat. De vajon hogyan tudnak ilyen gyorsan dolgozni?

– Van egy harmadik tagja a cégnek, aki… nos, nem metamfetaminon él, de nem szeret aludni. – Ez a tag hamar megismerteti a körülötte lévőket az Asylum Munkamódszerrel. – A lényeg az, hogy gyorsan kell dolgozni, és el kell fogadni a korlátokat. Gyakran olyan stábtagokat – köztük rendezőket és írókat – szerződtetünk, akik nemrég kezdték a szakmát, és abba a munkatempóba tanulnak bele, ami nekünk kell. – Vagyis a The Asylum inkább becsukja az ajtót a bimbózó szerzők előtt, hiszen kinek kellenének ilyen alkotók, amikor a Titanic 2.-t akarja elkészíteni? – Olyankor szoktunk problémákba ütközni, amikor a mi tempónkat nem bíró emberek kerülnek a csapatba. Egy stúdiófilm esetében átlagosan napi fél vagy egy oldalt forgatnak. Mi napi 12-15-öt.

Az iménti megállapítással nem misztifikálni akarják a munkafolyamatot – a The Asylumnál dolgozó fiúknak ez a tempó teljesen normális, és állításuk szerint az általuk szerződtetett színészek is szeretni szokták. Ez nem is hülyeség, hiszen ha belegondolunk, egy magas költségvetésű hollywoodi produkció színészei gyakran a lakókocsijukban töltik a nap nagy részét, így egy idő után valószínűleg nem hálát éreznek azért, hogy megúszták a vendéglátóipart meg a benzinkutas karriert, hanem elkezdenek unatkozni. Ha viszont napi 12-15 oldalt forgatnak, akkor feltehetően egyetlen üres percük sincsen.

Igazából csak azon színészeknek nem éri meg a The Asylummal dolgozni, akik nem akarnak olyan című filmekben szerepelni, mint például a 2 Headed Shark Attack (A kétfejű cápák támadása). (Megjegyzés: ez tényleg egy készülőben lévő film címe.)

YouTube előnézeti kép

3. lépés: Legyünk rugalmasak.
Következzék a The Asylum legjobb sztorija, ami a Snakes On A Train című filmjük készítéséhez fűződik. A Snakes On A Traint eredetileg nem is akarták leforgatni, hiszen a Kígyók a fedélzeten már eleve parodisztikus céllal készült. Egy projektjük viszont kútba esett, úgyhogy végül mégiscsak belevágtak a Snakes On A Train készítésébe. – Már-már belekényszerültünk abba a helyzetbe, hogy leforgassuk a filmet – mondja Rimaldi, majd hozzáteszi: – A „train” szó pedig rímel a „plane”-re, ráadásul a vonatok olcsóbbak. – Szóval azért nem volt ez teljesen kényszermunka. A film elkészítése után elmentek Cannes-ba, hogy hogy eladják nemzetközi forgalmazóknak.

– A film plakátján egy óriáskígyó látható, ami épp bekap egy vonatot. A kép láttán a japánok izgalomba jöttek, és megkérdezték: „Tényleg ilyen nagy az a kígyó a filmben?” Akkor még nem volt ilyen nagy, de azt mondtuk, hogy: „Persze!” – Rimaldi aztán telefonált a Los Angeles-i stúdióba, és szólt a kollégáinak, hogy sürgősen le kell cserélniük a filmben lévő kígyókat óriás méretűekre, hogy a japánok boldogok legyenek. Ha most belenézünk a Snakes On a Trainbe, azt fogjuk látni, hogy egy cseszett nagy kígyó zabál benne egy vonatot.

4. lépés: Bármilyen röhejes is a cucc, amit csinálunk, tanuljuk meg élvezni a készítését.
A The Asylumnál dolgozó srácok tehát nem árulnak zsákbamacskát. Nem azért állnak elő egy Transmorphers – Robotinvázió (Transmorphers 2: Fall of Man) című filmmel, mert azt remélik, hogy a Transformers: A bukottak bosszúja (Transformers: Revenge of the Fallen) című filmre kíváncsiakat be tudják palizni. Inkább arról van szó, hogy azok, akik szeretik az autókká alakuló óriásrobotokról szóló filmeket, valószínűleg gyorsabban veszik a levegőt attól az információtól, hogy van még egy ilyen.

A The Asylum ugyanakkor a nem kasszasiker-majmoló filmek gyártásába is sok energiát fektet, és némely efféle munkájuk is nagy elismerésnek örvend. – A Nazis at the Center of the Earth (Nácik a Föld középpontjában) remek visszajelzéseket kapott – újságolja Rimaldi. A cég első igazi sikere a Gyilkos cápa vs. óriáspolip volt, és a film készítésének története mélyén olyan zseniális meglátás rejlik, amelyre sokan felkapták a fejüket világszerte. – Valaki megjegyezte: „Jó, oké, vannak ezek a filmek, amikben egy óriásszörny a főszereplő. Mi lenne, ha kettő volna belőle?” – A The Asylum tulajdonosai büszkén jelenthetik, hogy az imént említett filmjük Franciaországban karácsony napján debütált, és kirobbanó sikert aratott.

És akit nem tüzelnek fel a Föld mélyén élő mutáns-náci zombikról vagy gonosz kétfejű cápákról szóló filmek, az nem is ember. – Van az úgy, hogy holtfáradtan érünk haza a melóból, és semmi másra nem vágyunk, csak arra, hogy megnézzük a Mega Piranhát – állítja Rimaldi. – Nyilván nem agysebészetről van szó. – David Garber, a The Asylum marketing-igazgatója a következőt fűzi hozzá ehhez: – Ha mégis az agysebészet területén keresünk párhuzamot, akkor inkább a lobotómia lesz a nyerő. – Ezt a cég marketing-igazgatója mondta.

YouTube előnézeti kép

5. lépés: Keressük hülyére magunkat.
Végül, derüljön fény a The Asylum utolsó mocskos titkára: nyereséges. Kismillió olyan függetlenfilmes rohangál a világban, aki egyébként pizza-futárként keresi meg a filmje büdzséjét, és úszik az adósságokban – a The Asylumnál dolgozók viszont keresnek is a munkájukkal. Azért képesek erre, mert őket nem érdekli a művészet, egyszerűen csak azt adják meg az embereknek, amire azok vágynak. Példának okáért a Sunday School Musicalt.

– Ez volt az első próbálkozásunk a családi film területén – mondja Bales. – Elmentünk egy szemináriumra, ami a keresztény közönséget megcélzó marketingről szólt, és az előadó azt mondta, hogy számukra a tökéletes film a High School Musical keresztény verziója lenne. – A The Asylum természetesen rámozdult a projektre, és úgy manőverezett, hogy mindenképpen jól kaszáljon a produkcióval. Ez a film kapta a legjobb kritikákat a cég összes munkája közül, ugyanakkor a Sunday School Musical eladási mutatói nem voltak túl fényesek. Erre Bales a következőképpen reagál: – Nem tudom, mit szűrhetnék le ebből azon túl, hogy a jövőben kerülnünk kell a minőséget.

Ott a pont, srácok.

YouTube előnézeti kép
Footnotes    (↵ returns to text)
  1. A szöveg forrása: Solomon, Dan: How to Make a Mockbuster (In Five Easy Steps) http://www.adultswim.com/blog/interviews/how-to-make-a-mockbuster.html
  2. Rimawi a „minta” eredetijeként a „tent-pole” [sátorcölöp] szakkifejezést használja, amely azon nagy bevétellel kecsegtető szuperprodukciókat jelöli, amik valószínűsíthetően kompenzálni tudják az adott stúdió gyengébben teljesítő filmjeinek profitját. (– A ford.)

Címke: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
guard02

INTERJÚ

nolanonset

ESSZÉ, EXKLUZÍV

enemy01

INTERJÚ

kimlead

HÍREK, INTERJÚ, KOREAI EXPEDÍCIÓ

orangelead2

INTERJÚ, LÁNCREAKCIÓ

hercules-dwayne-johnson-picture

KRITIKA

guardianlead

AJÁNLÓ

majmoklead

KRITIKA

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

carruthlead2

INTERJÚ

Transformers-4-Age-Of-Extinction-Imagine-Dragons_1399974948

KRITIKA

roverlead

INTERJÚ

TRUEDETECTIVEFORMANDVOID1-700x400

HÍREK

wow

OFF SCREEN

savingmrbanks2

KRITIKA

Godzilla-Alternative-Movie-Posters-5

OFF SCREEN

hungergames2lead

KRITIKA

thor2lead

KRITIKA

enderlead

KRITIKA

beforemid01

INTERJÚ

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu