hercegno02

magazin

Roboz Gábor: Fény az alagútban (Arto Halonen: Hercegnő)

Roboz Gabor

2011/10/14

Az október 14. és 18. között megrendezésre kerülő Finn Filmnapok látogatói hat mű megtekintésével ízelítőt kaphatnak az északi ország közelmúltbeli filmterméséből. Az elmúlt évtizedben komoly fellendülést mutató finn filmművészet[1] iránt érdeklődők a Toldi moziban szervezett vetítéseken többnyire kortárs, az északi hagyományoknak megfelelően emberi viszonyok feltárására koncentráló történetekkel találkozhatnak. Bár a tavalyi Hercegnő ebből a szempontból valamelyest kilóg a sorból, hiszen a cselekménye jórészt egy elmegyógyintézet területén játszódik az 1940-es és ’50-es években, mégiscsak a különleges címszereplője körül kialakuló emberi viszonyokról mesél.

A hazája egyik legfontosabb dokumentumfilmesének tartott Arto Halonen játékfilmes bemutatkozásának alapjául valós élettörténetet választott: a magát angol hercegnőnek képzelő Anna Lappalainen mániás-depresszióra és skizofréniára utaló tünetekkel fiatalon bekerült a Kellokoski pszichiátriai kórház falai közé, hogy (néhány kalandot leszámítva) élete hátralévő részét felügyelet alatt töltse. Lappalainen esete annyiban különleges, hogy az alapvetően energikus és betegsége dacára jó kedélyű nő gyakran dalokkal szórakoztatta betegtársait, rendszeresen szőtt, és – mivel korábban masszőzként is dolgozott – nem egyszer masszírozást ajánlott fel egyes pácienseknek, illetve a közeli falu lakóinak.


Az önjelölt hercegnő esete arra adott lehetőséget a rendezőnek, hogy egy drámai és komikus elemekkel egyaránt rendelkező filmmel szórakoztassa a közönséget, és a sikerre további garanciát jelentett a címszereplő ikonikus státusza (feltehetően Lappalainen az egyetlen pszichiátriai esetnek nyilvánított ember, akinek tiszteletére szobrot emeltek). Halonen profi – és dokumentumfilmes múltjáról nem árulkodó – kivitelezéssel vitte vászonra választott történetét, és a fikciós filmesek rutinjával dramatizálta a sztorit; kihagyott egy-egy árnyasabb momentumot (például a nő elektrosokk-terápiáját vagy elkülönítését) és változtatott bizonyos tényeken (például Lappalainen áthelyezésének időpontján).

A rendező tehát „a közösség életét felforgató egyén” történetsémára adott újabb variációt, a hercegnő ugyanis nem csak a többi beteg, hanem a fejüket vakaró orvosok világképén is nyomot hagyott. Lappalainen sikertörténetében és az ennek nyomán született filmben arra a többek között Laing és Feldmár által népszerűsített felfogásra is ráismerhetünk, amely az elmekórtani eseteknek nyilvánított emberekkel való bánásmód egyetlen útját nem a megbélyegzésben és a tébolyult gyógyszerezéssel történő személyiség-elnyomásban látja, hanem igyekszik bizonyos méretű teret engedni a világot egészen más perspektívából szemlélő egyéneknek.

YouTube előnézeti kép
Footnotes    (↵ returns to text)
  1. A témáról bővebben lásd a Finn Filmalap cikkeket és kimutatásokat egyaránt tartalmazó honlapját , amely a Dán Filmintézet weboldalához hasonlóan igényes külcsínével és belbecsével finoman árulkodik arról, hogy az országban milyen jelentőséget tulajdonítanak a filmiparnak.

Címkék: ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
kraftidioten

KRITIKA

blind

KRITIKA, Titanic

atworldsend02

KRITIKA

Headhunters1

KRITIKA

sprngfarlig-bombe-poster

KRITIKA

Snabba_Cash_Kingsize.indd

KRITIKA

4b1423lead

KRITIKA

egycsalad01

magazin

man-som-hatar-kvinnor-affisch

KRITIKA

puszi

magazin

ratso2

magazin

hercules-dwayne-johnson-picture

KRITIKA

berandal03

KRITIKA

repcsik-a-mentoalakulat04-r

KRITIKA

zero4

KRITIKA

pap-gyermekei01-r

KRITIKA

majmoklead

KRITIKA

la danza

KRITIKA

vivian_maier

ESSZÉ

millionwaystodie

KRITIKA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu