pusher2

ESSZÉ

Gyalázatos szentek (Elátkozott város-trilógia)

Csuja László

2011/09/15

Komoly teljesítmény megszerettetni egy olyan embert, aki alkalomadtán pépesre veri legjobb barátja arcát egy baseballütővel. A mega-vagány Refn csak angolosan szeret filmet készíteni, így a kézre álló drog- szex- erőszakhármasból kiváló fűszerezéssel készít másfélórás húsimádó egytálételeket.

Kisfiát drogos anyjától féltő apagyilkos, Lengyelországból menekült prosti nyugalmáért aggódó szadista drogdíler, kuncsaftját néhány ezer forintért öngyilkosságba hajszoló piti bűnöző. Ilyen alakok sorjáznak Refn dogma-kamerája előtt, mindenféle allűr nélkül, így trilógiájában a fő attrakciók a siváros dán gettóvilág mellett a szétdrogozott szemráncok lesznek. Nem kis bravúr kell ahhoz, hogy egy-egy ilyen szemkörnyék másfél órás követése után megtisztító érzés legyen üres tekintettel a stáblistára meredni.

Az Elátkozott város (Pusher) főhősei határhelyzetekben vergődő, idealista, gyenge, szerencsétlen, üresedő tekintetű ösztönlények. Egy olyan erővel küzdenek, ami mélyre rajzolja a mimikai ráncokat, és kongó alagúttá fúrja a lelket. Ezeknek a megtévedt hősöknek már csak egy mélybe dobott kavics visszhangja marad fölszámolódni készülő egzisztenciájuk peremén. A gonosz felőröl, kiokádja a maradékot: osztozzatok rajta pondrók! S térképarcú főszereplőink rebbenő ijedelemmel matatnak a maradékban, miközben zsigereikbe hatol a tudat, hogy megállíthatatlanul összeomlik körülöttük a rendnek hitt rendszer. Refn arra keresi a választ, találunk-e kristályport a maradékok között, ember tud-e maradni az, akinek élete embertelen.


Ahogyan a kamera ráfeszül a szereplőkre, úgy szögezi a film is nézőit a vászonra, hiszen mindhárom fő karakterben olyan ellentmondások dúlnak, amelyek mellett nem lehet elmenni, így minden agresszivitás ellenére az Elátkozott város-sorozat darabjai finom érzelmekről szólnak. Azt bizonyítják, hogy nem szükséges különösebben megbonyolítani egy cselekményt, ha izgulni akarunk. Pofonegyszerű történetek, egyetlen központi feszültségforrással, visszafogott csavarral a lezárás előtt; erre a rugóra jár a sorozat mindhárom része. Természetesen a rugót jól befeszítették, gyorsan kiderül, hogy a tét nem lehet kisebb, mint élet vagy halál. A választ szerencsére nem kapjuk meg, csak annyit, hogy mivel jár az, ha szembesülünk ezzel a kérdéssel.

Az Elátkozott városban visszatérünk a buja középkorba, ahol árulás és bosszú, a szentség keresése, majd brutális kegyetlenség váltogatják egymást. A közösségek szigorú hierarchiába szerveződnek, amiket érzelmek helyett érdekek vezérelnek. Ennek fényében leválik az első, és a jóval később forgatott második és harmadik rész. Először egy egyszerű flaszter-srácot követünk, aki csalódik a barátaiban, Kim Bodnia (Elátkozott város) életében nincs jelentősége a családnak, mellét a romlott világnak feszíti. A további részekben megjelennek az üszkösödő apa-fia, illetve apa-lánya kapcsolatok, a másodikban egy késő-kamasz lázadó börtöntöltelék apai ösztönöket kezd érezni, az utolsóban pedig egy középkorú drogdealer döbben rá arra, hogy elkényeztetett lánya kihasználja.

Minden extravaganciája ellenére Nicolas Winding Refn intellektuális allűröket nélkülöző történetekkel foglalkozik, csavaros Trier-i ideológiák helyett a nyers érzelmek művésze lett. Az Elátkozott város-trilógiát azoknak ajánlom, akiket vonzanak a gonosz mélységek és a gyalázatos megdicsőülések.

YouTube előnézeti kép

Címkék: , ,

Nézz bele!
Téma: Trashfilm Jeffrey Sconce: Az akadémia „beszennyezése” Sepsi László: A szörnyeteg jele – Trash, tévé, evolúció „A minőség szubjektív dolog” – Interjú David Latt-tel Alföldi Nóra: Trashformers – A kortárs blockbuster és a szenny Nemes Z. Márió: Kínzás mint képalkotás – A torture porn esztétikái Csiger Ádám: Szemét a Nap mögött – A japán trashfilm útja Parragh Ádám: Dühöngő firka – Körvonalazható trashettanulmányok Állókép Győrffy László: Privát biológia Dömsödi Zsolt: Trash-Pöröly Varió Huber Zoltán: A magányos hős újabb eljövetele Orosz Anna Ida: Vakrajz Lichter Péter – Pálos Máté: Szemorgona
dagurkari00

ESSZÉ

tojasok

Filmklub

crime4

ESSZÉ

levande

INTERJÚ

adam

ESSZÉ

blind

KRITIKA, Titanic

adam's apples

HÍREK

Képernyőfotó 2014-03-25 - 15.45.43

KRITIKA

enemy2

AJÁNLÓ

Képernyőfotó 2014-02-23 - 23.42.30

A NAP KÉPE

Bill Murray, Tilda Swinton og Adrien Brody i Grand Budapest Hotel

HÍREK

scott_pilgrim_vs_the_world47

ESSZÉ

1377500922

AJÁNLÓ

wallstreetlead2

KRITIKA

278914

KRITIKA

phillipslead

KRITIKA

kuta

ESSZÉ

The Grandmaster

KELETI EXPEDÍCIÓ

majidi24

ESSZÉ

bertolucci-me-and-you

KRITIKA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu