birdem

ESSZÉ

Bontott pulyka (James Nguyen: Birdemic – Shock and Terror)

Sepsi László

2011/12/21

A legenda szerint 2009 januárjában a Sundance Filmfesztivál területén leparkolt egy kitömött madarakkal díszített furgon, oldalain a „BIDEMIC.COM” és a „WHY DID THE EAGLES AND VULTURES ATTACKED?” hibásan felfestett felirataival, benne pedig a szórólapokat osztogató James Nguyen direktorral, aki nem volt hajlandó beletörődni a fesztivál döntésébe, miszerint filmjét nem vették fel a programba. Ezért a környéken kibérelt egy filmszínházat, majd saját szervezésben tartotta meg a Birdemic – Shock and Terror első bemutatóját, ahonnét a szájhagyomány a legnagyobb horrorfilmekkel foglalkozó weboldalakig vitte az író-rendező-operatőr által „egyedülálló thriller-románcként” definiált film hírét. A 2010-es premiert már a Bloody-Disgusting! szponzorálta, az idei DVD és Blu-Ray kiadások mögött az exploitationre és kultfilmekre specializálódott Severin Films (Emanuelle-sorozat, Santa Sangre, The Inglorious Bastards) áll, Nguyent pedig a trashfilm olyan klasszikusaival emlegetik egy lapon, mint Ed Wood, Larry Buchanan vagy Tommy Wiseau, miközben a filmjét illető rajongói spekulációk egy dilettáns vakszerencséjétől a szándékos médiahekk feltételezéséig terjednek.

A kétezres évek első felében Tommy Wiseau úgy kerülhetett a „minden idők legrosszabb rendezője”-listák élére, hogy a The Room című magnum opusa kitört a kategóriában megszokott sci-fi/horror-musical/vígjáték-gyerekfilm szentháromságból, és softcore jelenetekkel tűzdelt szívszakasztó melodrámával sokkolta a midnight cinema ínyenceit. A The Room kultusza azt is sejtetni engedte, hogy a trashfilmen belül megdőlni látszik a rémmozik hegemóniája: amikor az Asylum és a Syfy kollaborációjának szörnyszülöttjei nézettségük és terjesztésbeli lefedettségük okán szinte mainstreamnek tekinthetőek, a szándékoltan gyenge digitális effektusokra épülő attrakció már kevés az üdvösséghez. James Nguyen filmje ezt a gondolatot cáfolja, bizonyítva, hogy Jim Wynorski gyatrán animált komodói sárkányai valójában még korántsem érték el azt a nullpontot, ahol ábrázolás helyett már színtiszta absztrakcióról beszélhetünk. Ellenben a Birdemic erősen közelít felé.

YouTube előnézeti kép

Nguyen filmje elemeire bontja, majd minden további malaszt nélkül csupaszon egymás mellé helyezi a tömegfilm megszokott tartalmi és stiláris elemeit. Ennek egyik legszembetűnőbb megnyilvánulása a promócióban jelzett románc, illetve thriller éles szétválasztása: a Birdemic első fele, szinte percre pontosan, a legtisztább romantikus közhely, a boy-meets-girl szituáció minden felesleges cicomát nélkülöző kibontása az első találkozástól az ágyig. Majd a cselekmény egy éjszakányi ellipszis után a Madarak nyomdokain haladó világvége-filmbe vált, hőseink kihalt tájakon menekülnek a robbanva aláhulló és kloákájukból toxikus trutyit fröcskölő szárnyasok elől, ahol csak az öko-tanulságok közlésére és egy kellemes hangulatú tengerparti piknikre állnak meg. Az egyes jelenetek a legelemibb szituációs gyakorlatok szintjén mozognak: a románc szcénái (első randi, közös mozi, közös tánc, szex) mintha egy tankönyv instrukcióit követnék, amely ugyan leírja a cselekményív kötelező állomásait, de bármilyen tartalmi vagy dramaturgiai pluszról már elfelejt szót ejteni. A rendező álláspontja szerint a Birdemic elképesztő izgalmait az biztosítja, hogy nem tudni, vajon ki éli majd túl az eseményeket, és filmjét jól láthatóan alá is rendelte ezen markáns feszültségforrásnak: a kettős motiváció (szerelem és túlélés) oly tiszta formában van jelen művében, hogy nem is maradt mellette hely másnak, a másfél órás játékidő alatt ez a két dolog történik, de ezek nagyon.

YouTube előnézeti kép

Ugyanez a tankönyvszerűség jellemzi a Birdemic formanyelvét is: minden extra vizuális stimulust nélkülöző totálképeivel és monoton snitt-ansnitt szerkezetre épülő jeleneteivel Nguyen munkája leginkább egy megúszósra vett filmnyelvi gyakorlat sajátosságait mutatja, ahol az egyetlen vezérfonalat az jelenti, hogy a 180 fokos szabályt minden körülmények között tiszteletben kell tartani. A Birdemic úgy válhatott a világ egyik legrosszabbjaként számon tartott filmjévé, hogy eközben épphogy minden ízében szabványos: tartózkodik a merész formai megoldásoktól, az extrém tartalmi elemektől és a provokatív kijelentésektől, valójában még a lehető legátlagosabb szoftverrel készült hírhedt animációi is a középszerűség diadalát jelzik, melyek csupán a drágább megoldásokhoz szokott szemnek szokatlanok, de például egy amatőr PowerPoint-prezentációhoz képest semmi kirívó nincs bennük. Végül pedig megkoronázva a tömegkulturális közhelyekre vonatkozó szigorú szabálykövetését, Nguyen még üzenetét is az aktuális szépségkirálynők szájából cseni, felhívva a figyelmet a környezetvédelem és a környezettudatos életmód fontosságára, miközben hősei hálásan integethetnek a távozó madarak után, hiszen megtanulták, mi is igazán fontos az életben.

YouTube előnézeti kép

A Birdemic nagyjából úgy viszonyul napjaink legnézettebb és leghírhedtebb trashfilmjeihez, mint a Barbie babákkal elbábozott Dolla Morte a Team Americához: 10.000 dolláros költségvetésével, bárki által beszerezhető grafikus programmal készített animációival és hétvégi forgatásaival maga az alternatíva alternatívája, az ideig-óráig rendszeren kívüli válasz a fősodorba beolvadt rosszfilmekkel szemben. Ezt a pozícióját természetesen a kultusz fellángolása után már képtelen fenntartani: az alig pár évvel korábban még a helyi tévében szemérmeskedő Nguyen jelenleg merchandise-pólóban pózol az ikonikussá vált ruhafogassal, a lángoló Hollywood-felirattal promózott Birdemic II: The Resurrection 3D pedig azt jelzi, hogy munkája az ellenkultúra-ipar éppoly szerves része lett, mint az eleve innen indult Mr. Oizo-féle, nálunk is bemutatott Rubber vagy a Troma dicséretes tevékenysége. James Nguyen életműve szűk két év alatt elérte azt a pontot, ahol már nem is lehet kérdés, hogy vajon a folytatás direkt lesz-e rossz.

YouTube előnézeti kép

Címke: , ,

chilleramaretrolead

ESSZÉ

bigbast

AJÁNLÓ

the-human-centipede_396394

OFF SCREEN

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

wow

OFF SCREEN

Godzilla-Alternative-Movie-Posters-5

OFF SCREEN

Z világháború

KRITIKA

dariodrac8big

MIDNIGHT MOVIEZ

MBDHOOF EC125

MONSTER OF THE WEEK

basketcase20thanniversan

Filmklub

logo

A NAP KÉPE

tojásoslizs13lead

KELETI EXPEDÍCIÓ

MBDTING EC001

MONSTER OF THE WEEK

Spiders3D-poster-slice

TRAILERPARK

trom

TRAILERPARK

1afathersday3

ESSZÉ

bunnynew062911

ESSZÉ

TheGreylead

KRITIKA

basketlead

ESSZÉ

kinopoisk.ru

KRITIKA

chilleramaretrolead

ESSZÉ

bigbast

AJÁNLÓ

the-human-centipede_396394

OFF SCREEN

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

wow

OFF SCREEN

Godzilla-Alternative-Movie-Posters-5

OFF SCREEN

Z világháború

KRITIKA

dariodrac8big

MIDNIGHT MOVIEZ

MBDHOOF EC125

MONSTER OF THE WEEK

basketcase20thanniversan

Filmklub

logo

A NAP KÉPE

tojásoslizs13lead

KELETI EXPEDÍCIÓ

MBDTING EC001

MONSTER OF THE WEEK

Spiders3D-poster-slice

TRAILERPARK

trom

TRAILERPARK

1afathersday3

ESSZÉ

bunnynew062911

ESSZÉ

TheGreylead

KRITIKA

basketlead

ESSZÉ

kinopoisk.ru

KRITIKA

';?>
chilleramaretrolead

ESSZÉ

bigbast

AJÁNLÓ

the-human-centipede_396394

OFF SCREEN

Photo of Megan Fox

ESSZÉ

wow

OFF SCREEN

Godzilla-Alternative-Movie-Posters-5

OFF SCREEN

Z világháború

KRITIKA

dariodrac8big

MIDNIGHT MOVIEZ

MBDHOOF EC125

MONSTER OF THE WEEK

basketcase20thanniversan

Filmklub

logo

A NAP KÉPE

tojásoslizs13lead

KELETI EXPEDÍCIÓ

MBDTING EC001

MONSTER OF THE WEEK

Spiders3D-poster-slice

TRAILERPARK

trom

TRAILERPARK

1afathersday3

ESSZÉ

bunnynew062911

ESSZÉ

TheGreylead

KRITIKA

basketlead

ESSZÉ

kinopoisk.ru

KRITIKA

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu