video-leviathan-articleLarge

KÍSÉRLETI VETÍTŐ, KRITIKA

Halak halála – Leviathan

Lichter Péter

2013/08/07

Nincs jobban elcsépelt dokumentumfilmes téma a halászatnál. A valóságfeltáró filmkészítés a kezdetek óta vonzódik a kétkezi munkák iránt, ám a gyakran életveszélyes és egyben látványos tengeri halászat világa talán az egyik legnépszerűbb dokus tematika. Lucien Castaing-Taylor és Verena Paravel 2012-ben forgatott Leviathan című avantgárd dokumentumfilmje radikálisan megújította a műfajt. A teljesen non-narratív film mellőz minden narrációt, párbeszédet és kommentárt: csak a zsigerig ható kép és hangfolyam hömpölyög.

A Leviathan egy, az USA észak-keleti partjainál dolgozó halászhajó mindennapjait mutatja be, korábban soha nem látott erővel. Az egyébként antropológus végzettségű rendezők a hajót és annak legénységét strapabíró, halszemoptikás extrémsportkamerákkal aggatták tele, amivel rendkívül intenzív, szenzuális élményt teremtettek. Egy halász szemszögéből perceken keresztül látjuk, ahogy az éjszakai, vadul hullámzó tengeren húzzák fel a vergődő halakkal teli hálót. Félig a vízbe engedett kamera emelkedik a ütemesen felszín fölé, ahol a felhőkbe gyűlt sirályok lakomáznak a halmaradékból. Az egész hipnotikusan hömpölygő képáradatot átitatja valami olyan letaglózó érzékiség, amivel még nem nagyon találkoztunk: mintha Brakhage és Flaherty kezébe nyomtak volna néhány digitális kamerát, hogy forgassanak egy egyszerre lírai (néhol absztrakt) és brutálisan nyers dokumentumfilmet.

A leginkább hosszú beállításokra és premier plánokra épülő film a nézőjét a lehető legközelebb viszi a halászat élményéhez. Folyamatosan a kamerákba fröccsen a tengervíz, a halvér, a mocskos fémhálók szinte nekünk ütődnek. A halászok rutinszerűen végzett mozdulatait az absztrakcióig feszített közelségből látjuk, ahogy a fedélzeten összegyűlt vízen le-föl hánykolódó haldögöket vagy az ott portyázó madarakat is.

A Leviathan rendezői a lírai dokumentumfilm hagyományát egészen új irányba vitték el, ügyesen felismerve a más mozgóképes közegben használt technikában rejlő lehetőségét. A résztvevő megfigyelés és a lírai absztrakció avantgárd formája így olvadt össze egy egészen különleges filmélménnyé.

Interjú a film rendezőivel itt és itt, egy bő négy pecres részlet pedig itt.

Bővebben a film mögött álló szakmai műhelyről, vagyis a Harvardon működő Sensory Ethnography Labról itt.

Még több kísérleti film a Prizmához is kötődő, experimentális filmre szakosodott  kontraCINEMA blogon!

Címke: , ,

what

DOC.KOMMENTÁR

versmob_kep (1)(1)

KRITIKA

Képernyőfotó 2017-05-28 - 9.51.53

DOC.KOMMENTÁR

hgw00

KRITIKA

peterandthefarm00

KRITIKA

creeping04

KRITIKA

kepernyofoto-2017-01-03-20-43-33

KINO LATINO

whlead

HÍREK

figueroa00

KINO LATINO

© 2015 A Ticklish Tale Limited

KRITIKA

behemoth01

KRITIKA

chefstable_00

LÁNCREAKCIÓ

filmsnodialoguetribe

LISTA

zero2

KÍSÉRLETI VETÍTŐ, KRITIKA

joegibbonslead

HÍREK

Tattoo

Rövidfilm

45 7

HÍREK

szexi

KÍSÉRLETI VETÍTŐ

pshmaster

TRAILERPARK

477811689_640

HARDCORE