_MG_6729

FESZTIVÁL

A Szupermenekült és a Turbódisznó fogadtak Cannes-ban

Kránicz Bence

2017/05/19

Meg persze az üvöltöző Cserhalmi György és az önimádó Jake Gyllenhaal. A Prizma ismét Cannes-ból jelentkezik!

A csütörtök délután már Cannes-ban ért, éppen a magyar versenyfilmre érkeztem meg, és nem is tudtam, hogy már előre büszke legyek-e Hazánk Sikereire, vagy kínosan érezzem magam, mert a Jupiter holdja előzetese nem volt valami meggyőző. Bár nem is az előzetessel volt a baj, inkább Mundruczó Kornél előző rendezésével, a Fehér Istennel. Azzal a filmmel Mundruczó a szélesebb közönség felé nyitott, gyerek és kutya is volt benne bőven, de az alkotói vízió mintha kimerült volna annyiban, hogy milyen jól néznek ki a Budapesten szaladgáló kutyák. A Jupiter holdja keletkezését is úgy képzeltem, a rendezőnek eszébe jutott egy Budapest felett lebegő ember, és írt köré egy filmet.

jupiters-moon

A végeredményt látva nem kizárt, hogy így is történt, mégis jobb ez a film a Fehér Istennél, sőt valószínűleg a Szép napok (vagy a versenyen kívül induló Nibelung-lakópark) óta a legjobb Mundruczó. Olyan erős és egyéni látványvilága van, ami ha nem is feledteti, de legalábbis zárójelbe teszi, hogy a történet meglehetősen zavaros. Hagyjuk is egy pillanatra a sztorit, mert a film is azt szeretné, ha elvesznénk az erdőben bujkáló és víz alatt kalimpáló menekültek között, aztán orrunkba szívnánk a dohos kórtermek bűzét, belesüketülnénk egy robbanásba (terrorcselekmény Budapesten!), és főleg elámulnánk a lebegő fiú csodatettein. Hogy ki ez a fiú, az új Jézus vagy egy szír szuperhős, azt tulajdonképpen nem találta ki a rendező, viszont látjuk, hogyan forgatja fel mindenkinek az életét, aki kapcsolatba kerül vele – míg végül az ország, sőt Európa sem lehet már ugyanaz. Hogy is lehetne, mikor itt van a Szupermenekült és mögötte özönlenek a sima menekültek.

Meglepődtem, hogy Mundruczó meri bonyolult kérdésként kezelni a menekültválságot, ártatlan és eltökélt, hazug és reménykedő menekültekkel, és nagyjából ugyanilyen magyarokkal. Főhőse, a repülő menekültet kizsákmányoló cinikus orvos (Merab Ninidze szuper alakítása), a szeretője (Balsai Móni), a korrupt zsaru (Cserhalmi Györgynek karrierje során sokadszor ismét van alkalma artikulálatlanul üvöltözni) mind remekül eltalált karakterek, de gyakran úgy éreztem, az egyes epizódoknak nem világos a történetbeli helye, inkább csak arra szolgálnak, hogy jöhessen egy újabb látványos nagyjelenet. Ezekből pedig van bőven: Rév Marcell operatőrnek igazi karrierfordító munkája lehet ez, a Kodály Method-klipekből ismerős virtuóz hosszúbeállításokat, az invenciózus autós üldözést vagy a parádés repülésjeleneteket látva jöhetnek az európai vagy amerikai felkérések, és Mundruczó is bizonyítja, hogy simán le tudna vezényelni egy hollywoodi thrillert vagy valamelyik B-kategóriás szuperhős sorozatának a negyedik részét. Ez pedig nem kis szó abból a magyar filmszakmából érkezve, amely vajmi keveset tud a normális akciójelenetekről vagy a fantasztikus zsánerekről általában.

_MG_6760

Akik viszont elég sokat tudnak az ilyesmiről, azok a dél-koreai rendezők, közülük többen is a fő versenyprogramban mutathatják be az új filmjüket. Bong Joon-Ho most is kettős identitású, hollywoodi-dél-koreai filmet forgatott, de a merész műfajkeverés inkább hazájából ismerős: az Okja szatirikus kapitalizmuskritika és melegszívű állatos családi mese egyszerre. Olyan világban játszódik, ahol az emberiség élelmezésének problémáját a szuperdisznó kitenyésztésével oldanák meg. Az új állatfaj rinocérosznagyságú, finomabb, mint a legprémiumabb sertés, és olyan aranyos, mint egy különösen redős pofájú masztiff. Nem csoda, hogy a film főhőse, a címszereplő turbódisznót nevelgető koreai kamaszlány sem szeretné odaadni kiskedvencét a vállalatnak, amely kiválasztaná a földkerekség legszebb disznaját, majd feldolgoznák az állatot. A vállalat fejesei: Tilda Swinton, a narcisztikus (és enyhén elmebeteg) igazgató és Jake Gyllenhaal, a narcisztikus (és enyhén elmebeteg) műsorvezető.

_MG_6720

Még szerencse, hogy a kislánynak segítenek az extrém állatvédők, akiket persze Bong ugyanúgy harsányan kikacag, mint a corporate seggfejeket. És kezdődik a burleszkjelenetek sora Szöultól New Yorkig, amint egy hatalmas varázsdisznó áruházakon és sugárutakon bucskázik át, közben fújtat, szuszog és ürít, a nyomában pedig öltönyösök és ökoterroristák loholnak. Szinte mindenki idióta, kivéve hősünket, a kislányt.

Úgy is lehet nézni a filmet, mint nagyszabású, de mókás hitvallást a kultúrák közötti közvetítés hasznáról, ami Bong rendezői pályafutását tekintve releváns értelmezésnek tűnik. Ahogy az egyik szereplő az alkarjára is tetoválja: a fordítás szent. A reggeli sajtóvetítésnél úgy tűnt, az újságírók inkább örültek ennek az überdisznós vidámparknak, mint utálták, tehát úgy tűnik, a fordítás nemcsak szent, de ezúttal sikeres is volt.

fotók: Árva Márton

Címke:

Képernyőfotó 2017-05-28 - 13.10.49

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-28 - 9.51.53

DOC.KOMMENTÁR

franco4-

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-25 - 14.21.27

FESZTIVÁL

haneke1

FESZTIVÁL

clint2

FESZTIVÁL

let-the-sunshine-in-un-beau-soleil-interieur-review

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.30.32

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.13.42

FESZTIVÁL

okla-32367_r

FESZTIVÁL

cannes_zaro03

FESZTIVÁL

sean3

FESZTIVÁL

mungu

FESZTIVÁL

julieta

FESZTIVÁL

bence2

FESZTIVÁL

5caec9628d00d470ab8bd9bb7802dabb-1460645476

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2016-05-17 - 21.59.54

FESZTIVÁL

hell_or_high_water_h_2016

FESZTIVÁL

cannes11

EXKLUZÍV

cascsa

EXKLUZÍV