lnt

EXKLUZÍV

Pici LSD-t is adhattak volna a cannes-i hétvége mellé

Kránicz Bence

2018/05/15

Gaspar Noé drogfilmje után jött a 2001: Űrodüsszeia. A halk szavú apa-lánya dráma elsikkadt.

A híres álfiatal rendező, Gaspar Noé idén februárban forgatta le a Climaxet, amit Cannes-ban máris bemutattak. Ez a munkatempó és hatékonyság nagyon szimpatikus, a film annál kevésbé. A Climax egy nagyon rosszul sikerült közös drogozás jócskán fárasztó története, amelyben egy tánctársulat tagjai aljasodnak le a sangriába kevert LSD miatt. A sztori rengeteg pofázással indul, mindenki mesél a táncról és az érvényesülésről, meg arról, kit hogyan dugna meg a csapatból. Aztán táncolnak egy jót Nina McNeely fantasztikus koreográfiájára, utána jöhet a drog, és elszabadulnak a belső démonok.

no

A Climax virtuóz hosszúbeállításai, infernális atmoszférája és szakadatlan lüktetése mutatják, hogy Noé még mindig csodás formaérzékű rendező, de hát neki pontosan egyetlen filmje van, és azt forgatja le újra és újra, kisebb-nagyobb áthangolásokkal. Legfárasztóbb pillanataiban a Climax rendezője azt az ötvenes férfit idézi, aki húszéves lányokat ugrál körbe a szórakozóhelyen, az arcukba üvöltve, hogy „LÁNYOK, JÓ A BULI?!?” Egyébként kicsit igazságtalan vagyok, Noé azért az efféle embereknél tényleg fiatalosabb és sokkal kevésbé ciki, a Climax sodrása pedig néhány jelenetben valóban ellenállhatatlan. A karakterek viszont közel sem elég izgalmasak vagy rokonszenvesek ahhoz, hogy akár csak ezt a szándékosan vékony sztorit elvigyék a vállukon – egyszerűen egyikük sorsa sem érdekelt annyira, hogy aggódjak azon, bedrogozva vajon átharapják-e egymás torkát.

Ugyanakkor Noé hatásosságát bizonyítja, hogy a Climax LSD-tripje után Debra Granik filmje, a Leave No Trace tompának és színtelennek tűnt. A rendező, aki A hallgatás törvényével sztárt csinált Jennifer Lawrence-ből, ezúttal is a polárpulcsis középnyugati amerikaiak kisvilágában maradt, és ismét egy kamaszlányt tett meg főhősnek. A fiúnéven becézett Tom az apjával él a Portland melletti erdőben – nem hajléktalanok, nekik ott van az otthonuk, mert a veterán apának beilleszkedési zavarai vannak. A történet azt a bonyolult lelki folyamatot meséli el, amelynek végén Tom megérti, hogy imádott apja végül is tönkreteszi az életét azzal, hogy nem engedi emberek közé menni.

lnt02

A Leave No Trace karakterei egytől egyig hitelesek, nemcsak az amatőrök közül is verbuvált mellékalakok, hanem a főhőst játszó Thomasin McKenzie és az apját alakító Ben Foster is szuper – utóbbi a traumatizáltan maguk elé motyogó férfiak nagy szakértője, olyannyira, hogy a vetítést követő közönségtalálkozón is pont ilyennek tűnt. Viszont az a helyzet, hogy a Leave No Trace tempója pont egy fokkal komótosabb a kelleténél: Foster apafigurájának drámáját hamar megértjük, és utána nem is válik érdekesebbé a figura, a kamera pedig kissé indokolatlanul sokáig időzik el az esőáztatta oregoni fenyveseken.

A nap végére jutott a 2001: Űrodüsszeia 70mm-es vetítése. A kópiát Christopher Nolan hozta el a fesztiválra (nem személyesen), és ő is vezette fel a filmet, így két napon belül kétszer láthattam őt. Most a zokniját nézhettem meg alaposabban, fekete volt, kis fehér mintákkal – remélem, koponyácskák voltak. Furcsa volt, hogy Nolan azzal büszkélkedett, a kópia direkt nincs felújítva, ő csak elhozta a Warner stúdió polcáról, mégis úgy tapsolták őt az emberek, mintha fizettek volna nekik érte. A szándékosan nem felújított változatok divatja a filmipari nosztalgia újabb szép példája – ennek a kópiának az elején volt is két látványosabb hiba, amit igazán eltüntethettek volna az ördögtől való felújítás során, Stanley Kubrick sem bánta volna.

2001

A 2001-et amúgy most láttam másodszor, nagyon jó film, de ezt tudjátok. Az a rész egy kicsit hosszú, mikor a második felvonásban megvolt Heywood Floyd beszélgetése az oroszokkal, és utazik tovább a Claviusra. Na, ott egy kicsit elálmosodtam, de a harmadik, HAL-es rész persze végig fantasztikus. Ez volt a leghosszabb film, amit láttam a fesztiválon, ráadásul ezt nem is most először néztem meg, de egyáltalán nem bántam meg az újranézést: a 2001 ötven év elteltével is elképesztő távlatokat nyitó, nagyszabású, fenséges sci-finek mutatja magát.

Címke:

Cold War (forrás: Festival de Cannes)

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

Blackkklansman (forrás: Festival de Cannes)

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

Lazzaro Felice (forrás: Cannes Film Festival)

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

nolan02

EXKLUZÍV

jz02

EXKLUZÍV

kahiu

EXKLUZÍV

cikk4

EXKLUZÍV

Lars von Trier (forrás: University of Copenhagen)

FESZTIVÁL

squarelead

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-28 - 13.10.49

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-28 - 9.51.53

DOC.KOMMENTÁR

franco4-

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-25 - 14.21.27

FESZTIVÁL

haneke1

FESZTIVÁL

clint2

FESZTIVÁL

let-the-sunshine-in-un-beau-soleil-interieur-review

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.30.32

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.13.42

FESZTIVÁL

_MG_6729

FESZTIVÁL

okla-32367_r

FESZTIVÁL