kahiu

EXKLUZÍV

Csodás öltözködési tippeket kaptunk Cannes-ban

Kránicz Bence

2018/05/12

Láttunk egy spirituális gengszterfilmet és egy üdvösen rövid lengyel melodrámát is.

A Rafikiről előzetesen azt lehetett olvasni, hogy Kenyában betiltották, mert egy leszbikus szerelmi kapcsolatról szól. Természetesen mindenféle betiltás nyomorult hülyeség, de az alkotók nyilván számoltak ezzel. A Rafiki érezhetően európai ízlésre hangolt szerelmi dráma, a pénzt is különféle európai filmalapok adták rá össze. Egzotikuma mégsem öncélú: igaz, hogy a nairobi terek, épületek, kifőzdék atmoszférája önmagában is kuriózumértékű, de Wanuri Kahiu rendező minden képben az intimitást keresi, olyan közel megy a karaktereihez, amennyire csak lehet. Az intimitás más tekintetben is kulcsszó, a főhős lányok kapcsolata legalább annyira baráti, mint szerelmi – erre utal a „barát” jelentésű cím is.

kahiu02

A Rafiki történetében nincsenek különösebb meglepetések – spoiler: Kenyában verik a melegeket –, és a figurák párbeszédei, vonzalmuk természetére vonatkozó reflexiói sem különösebben eredetiek. Mégis nagyon jó nézni ezeket a karaktereket, mert Kahiu remekül vezeti érezhetően kevésbé képzett színészeit. És arról se feledkezzünk el, hogy mindenki tévedhetetlen ízléssel öltözködik és őrületes frizurákat villant. Persze nevetségesen festenék Budapesten egy olyan színes, horgolt pólóban, mint amilyen az egyik hősnőn van, arról nem is beszélve, hogy a kulturális kisajátítás minősített esetéről lenne szó, de azért elgondolkodtam a dolgon.

Este azt hittem, összeomlok a fáradtságtól, de váratlanul új erőre kaptam, amikor kiderült, hogy pont meg tudom nézni A kígyó öleléséről ismert Ciro Guerra új filmjét, amelyben ezúttal hivatalosan is társrendezőként közreműködött régi alkotótársa, Cristina Gallego. A Pájaros de verano (Vándormadarak) különleges ötvözete a gengszterfilmes műfaji sémáknak és a Guajira-félszigeten élő wayuu indiánok ősi hagyományokon és rítusokon alapuló, spirituális közegének. A történet egy házassággal indul, a megfelelő mértékű hozományhoz viszont a vőlegénynek be kell szállnia a marihuánaüzletbe. A cselekmény hosszú éveket ölel fel, de a kulcspillanatokban nemcsak – vagy főleg nem – a ráció és az üzletemberi higgadtság, hanem a szokásjog és az álomfejtés befolyásolja a hősök döntéseit, mintha A keresztapában Michael Corleone a minestronéból olvasná ki, arcon lője-e a hízelgő Solozzót.

guerra

Guerra és Gallego magabiztosan építik a műfaji dramaturgiát, miközben a spirituális-törzsi háttér sem csak dísznek van a filmben. Igaz, A kígyó ölelésének álomszerű, szürreálisba hajló stílusa most háttérbe szorul, de cseppet sem bántam, a Vándormadarak így tűnt arányosnak, átgondoltnak.

Az orosz versenyfilmről a Csinibaba jutott eszembe, a lengyelről pedig Zolnay Pál Fotográfiája: Pawel Pawlikowski ötvenes években játszódó filmje, a Zimna wojna (Hidegháború) is a vidéket járó és helyi népdalokat, történeteket gyűjtő értelmiségiekkel kezdődik, ebből az alaphelyzetből viszont nem krimi, hanem szerelmi melodráma bomlik ki. Pawlikowski kamerája a legkeményebb sztálinista évek Lengyelországában és a dekadens Párizsban is otthon van, hosszú alapozás nélkül, újra és újra az események sűrűjébe kerülünk, miközben a cselekmény öles léptekkel halad előre. Nagyon rokonszenves, hogy a rendező 84 percben képes elmesélni egy epikus, sokféle konfliktust és komplex személyiségeket bemutató történetet – a Hidegháborút nézve olyan óhollywoodi filmek jutottak eszembe, mint például a három nő életét 60 percben végigkövető, Mervyn LeRoy-féle Three on a Match. Nagy kincs egy Pawlikowski-film azon a fesztiválon, ahol egyes rendezőknek a kétszemélyes kamaradrámájukhoz is két és fél óra kell.

pawlikowski

Hiába a történelmi háttér, az emigráció témája és a sehová sem tartozás élménye mögött nyilván a kamaszkorától Angliában élő Pawlikowski személyes tapasztalatai is meghúzódnak. A Hidegháború a szigorú szerkesztésnek is köszönhetően mégsem válik dagályossá vagy szentimentálissá. Ja, és tele van libabőröztető lengyel dalokkal. Cannes-ban sosem könnyű felkelni a reggel 8:30-as filmekre, de ezt kár lett volna kihagynom.

Címke:

Cold War (forrás: Festival de Cannes)

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

Blackkklansman (forrás: Festival de Cannes)

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

Lazzaro Felice (forrás: Cannes Film Festival)

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

lnt

EXKLUZÍV

nolan02

EXKLUZÍV

jz02

EXKLUZÍV

cikk4

EXKLUZÍV

Lars von Trier (forrás: University of Copenhagen)

FESZTIVÁL

squarelead

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-28 - 13.10.49

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-28 - 9.51.53

DOC.KOMMENTÁR

franco4-

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-25 - 14.21.27

FESZTIVÁL

haneke1

FESZTIVÁL

clint2

FESZTIVÁL

let-the-sunshine-in-un-beau-soleil-interieur-review

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.30.32

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.13.42

FESZTIVÁL

_MG_6729

FESZTIVÁL

okla-32367_r

FESZTIVÁL