mungu

FESZTIVÁL

Sokkolták Cannes-t a hisztérikusan üvöltöző sámánok

Kránicz Bence

2016/05/20

Megnéztem a 4 hónap, 3 hét, 2 nap rendezőjének új filmjét, de nem amiatt lesznek rémálmaim.

Előzetesen azt vártam, Cristian Mungiu új rendezése, a Bacalaureat (Graduation) ugyanannyira nyomasztó lesz, mint a 4 hónap, 3 hét, 2 nap, de ez végül nem jött be. Nemcsak azért, mert a történet végén felcsillan a továbblépés esélye, hanem azért is, mert sokkal kevésbé érdekeltek a karakterek, élükön a főhőssel, mint a rendező eddigi legnagyobb sikerében.

mungu2

A sztori egy középkorú orvos és családja körül bonyolódik, abban a sűrű időszakban, mikor a férfinak egyszerre kell rendeznie a viszonyát a szeretőjével, megtalálni, ki akarta megerőszakolni a lányát, és odahatnia, hogy a lány érettségi pontjait a támadásra való tekintettel egy kicsit feljebb tornássza a tanári kar.

Korrupció, apró szívességek mindenütt – tiszta sor, Magyarországon is lehetnénk, ezeket a gesztusokat, okosban megoldott helyzeteket jól ismerjük. Mungiu viszont nem is merészkedik túl azon, hogy tárgyilagos, de lesújtó körképet adjon a román hivatali viszonyokról és a törvényeket óvatosan megkerülő kisemberről. Sem az orvos, a felesége és a szeretője közötti háromszög, sem az apa-lánya kapcsolat, de még a kibontakozó bűnügy sem igazán izgalmas, főleg klisékből állnak össze ezek a konfliktusok.

mungu3

A román újhullám eszköztelen, hosszúbeállításokkal, kézikamerával operáló stílusában forgatott film képileg sem mutat semmi különöset, ne is keressünk olyan gyönyörű beállításokat, mint a 4 hónap, 3 hét, 2 nap utolsó jelenete. Ennek talán ahhoz is köze lehet, hogy Mungiu ezúttal nem az ennek a stílusnak a kimunkálásában úttörő szerepet játszó Oleg Mutuval, hanem egy fiatal operatőrrel, Tudor Pandoruval dolgozott. Az Arany Pálmáért ennél sokkal különlegesebb, eredetibb és izgalmasabb filmek is versenyben vannak.

mungu4

A Bacalaureat után eszem ágában se volt beállni a Neon Demon esti vetítésére már délután 5-kor kígyózó sorba, inkább elmentem enni. Utána pedig beültem a versenyen kívül bemutatott Goksung (The Wailing) című koreai horrorra, hogy végigrettegjem a következő két és fél órát.

Ma sem tudom pontosan hova tenni, amit láttam, a sztori néhány részlete nem tiszta, pedig az alaphelyzet – az álomjelenetek, időugrások és a figurák hisztérikus üvöltözése dacára – nagyon is egyszerű. Egy koreai kisváros néhány lakóját megszállja valamiféle idegen erő, amire ők megbetegszenek, majd megőrülnek, és lekaszabolnak vagy összeharapdálnak bárkit, aki a közelükben van. A főhősünk, egy duci közrendőr a nemrég a városkába érkező japán férfit sejti a háttérben, de nincs felkészülve arra, ami rá és családjára vár.

A néző sincsen.

mungu5

A korábban inkább bűnügyi filmeket készítő Hong-Jin Na új rendezésében van a legintenzívebb démonűzés-jelenet, amit valaha láttam. A sokat látott cannes-i fesztiválközönség megbűvölve és szerintem halálra rémülve figyelte a városka megsegítésére hívott sámán szertartását. Valószínűleg soha nem jut el hozzánk moziba ez a film, pedig ez a jelenet, vagy mondjuk az ördög felbukkanása vásznon üt igazán. Persze monitoron is jó lesz, remélem, hamarosan már le lehet tölteni a The Wailinget. Mondjuk biztos nem merném egyhamar újranézni.

Címke:

Képernyőfotó 2017-05-28 - 13.10.49

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-28 - 9.51.53

DOC.KOMMENTÁR

franco4-

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-25 - 14.21.27

FESZTIVÁL

haneke1

FESZTIVÁL

clint2

FESZTIVÁL

let-the-sunshine-in-un-beau-soleil-interieur-review

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.30.32

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2017-05-20 - 21.13.42

FESZTIVÁL

_MG_6729

FESZTIVÁL

okla-32367_r

FESZTIVÁL

cannes_zaro03

FESZTIVÁL

sean3

FESZTIVÁL

julieta

FESZTIVÁL

bence2

FESZTIVÁL

5caec9628d00d470ab8bd9bb7802dabb-1460645476

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2016-05-17 - 21.59.54

FESZTIVÁL

hell_or_high_water_h_2016

FESZTIVÁL

cannes11

EXKLUZÍV

cascsa

EXKLUZÍV