deadg

KRITIKA

Férfias játékok – Deadgirl

Sepsi László

2011/11/11

A high conceptet tekintve a Deadgirl sztorija hamisítatlan torture porn alapanyag: két tizenéves srác egy fémasztalhoz láncolt meztelen lányt talál egy elhagyatott kórház alagsorában, akin hamarosan a környék összes white trash huligánja elkezdi kiélni nemi és egyéb vágyait. A sztori első csavarja, hogy a lány élőhalott – néhány rohadó sebtől eltekintve hosszú távon a legdurvább beavatkozás sem tesz kárt benne; a második, hogy az alkotókat annyira sem érdekli a testhorror, mint A szomszéd lány minden szempontból visszafogott adaptációjának stábját. A Deadgirl ezáltal gore-fesztiválokra szánt zombipornóból egyszerre melankolikus és nihlista coming-of-age történetté teljesedik, amelyben mintha Larry Clark aktualizálta volna Jack Ketchum említett regényét, néhány zombival piacképesebbé téve azt.

A Troma stúdió családias fészkéből indult Trent Haaga forgatókönyve a test destrukciója helyett a magatehetetlen nő körül kialakuló hatalmi játszmákra koncentrál: ugyan egy mellékszereplő – pár percre megidézve Lloyd Kaufman és bűntársainak világát – miután leharapták a péniszét, az iskola mosdójában szó szerint kifossa a beleit, ezen felül alig kerül hangsúly a villanásnyi erőszak- és az utalásnál tovább nem merészkedő szexjelenetekre. A címszereplő – szemben a Guinea Pig-sorozattal vagy a torture porn metafilmjeként is olvasható Mártírokkal – csupán katalizátora a cselekménynek, háttértörténet és jellemvonások nélküli absztrakció, szenvedései szinte mellékesen illusztrálják a kanos gimnazisták érzelmi nyomorát, illetve annak következményeit.

A Deadgirl a fantasztikus elemeken túl nem csak abban különbözik A szomszéd lánytól, hogy a társainál morálisan fejlettebb, azonosulásra kijelölt figura jóval hamarabb aktivizálódik – azaz megpróbál valamit tenni a kialakult helyzet ellen –, de az előkép felszín alatti kertvárosi fertője helyett a konfliktus keretét is a Rian Johnson Brickjét idézően szigorú középiskolai hierarchia adja. Ketchum megtörtént eseten alapuló regénye az amerikai ötvenes évek nosztalgikus ábrázolását forgatja ki, jóval kegyetlenebbül, mint arra Stephen King valaha is vállalkozott; a Deadgirl viszont egy osztályharc látlelete, ahol a gimnázium megvetett underdogjai a szexualitáson és az erőszakon keresztül kezdik fölfedezni a társadalmon kívüliségből fakadó hatalmukat.


A nyitányban a két főhős lényegében alászáll a társadalmi kontrollt és az addigi status quo-t nélkülöző limbóba: unott lógás helyett először a kisváros határait hagyják el, majd az alvilági kapuként is felfogható elhagyott kórházban egyre mélyebbre hatolva fedezik fel a leláncolt, nylonnal fedett testet, miközben a fekete kutya képében megjelenő Cerberust is kicselezik. A kórház alagsori szobája már az ösztönök minden törvénytől mentes tere, és egyikük itt is ragad: magánbirodalomként kezeli, mint egy kisgyerek a kert végében épített faházat, ahol ő az egyetlen uralkodó, hatalma a kiszolgáltatott női test birtoklásából fakad, s bár ez egy minden értelemben romlott, roncsolt és beteg test, a figura kifacsart osztálytudatból és frusztrációból fakadó retorikája igazolja az így szerzett előnyöket – „nekünk soha nem jut majd ennél jobb”. Ezen a téren kívül a karakter elveszti minden hatalmát: félresikerült emberrablási kísérlete során egy felsőbb kasztból származó lány veri össze társával együtt.

A főhős kihívása nem az, hogy lesz-e bátorsága megmenteni az áldozatot, hanem hogy meddig lesz képes nem alárendelődni a Deadgirl világát minden területén meghatározó hatalmi logikának. Mostohaapja egy sör mellett a „szemet szemért” elv használatára bíztatja, naiv és plátói szerelmének beteljesülését éppen az akadályozza, hogy alsóbb kasztba tartozik, mint szíve választottja, helyzetét pedig az is nehezíti, hogy egyelőre képtelen elfogadni a test birtoklásán alapuló logikát, habár nyilvánvalóan tisztában van annak működésével. Alkotói generációs románcként reklámozták filmjüket, mintha a Deadgirl az új évezred Love Story-ja lenne, ahol a halálnak azért nincs tétje, mert felülírható, a szerelemnek pedig azért, mert puszta birtokviszony. Tőrőlmetszett coming-of-age történetként hőse akkor lép át a felnőttkorba, mikor a gyerekes szélmalomharc feladásával elfogadja az új játékszabályokat.

YouTube előnézeti kép

Címke: , ,

Nézz bele!
Gonosz halott

KRITIKA

tojásoslizs13lead

KELETI EXPEDÍCIÓ

trom

TRAILERPARK

DOYOI

MONSTER OF THE WEEK

1afathersday3

ESSZÉ

bunnynew062911

ESSZÉ

TheGreylead

KRITIKA

basketlead

ESSZÉ

csaladban marad_649(1)

KRITIKA

chilleramaretrolead

ESSZÉ

The-Thing-3

KRITIKA

GreenPorno_Snail1

ESSZÉ

imprint(moh)

MONSTER OF THE WEEK

Somos-lo-que-hay

KRITIKA

mega-piranha

MONSTER OF THE WEEK

EUSHORTS LIKES HORROR PORNO plakat

AJÁNLÓ

phantom_opera_art_gallery_lon_chaney_movie_poster

ESSZÉ

film.phantom.of.the.opera

ESSZÉ

antichrist

ESSZÉ

darkplacelead

MONSTER OF THE WEEK

Partnereink

Blik - Journal for Audiovisul Culture Szellemkép Szabadiskola Artportal.hu