Fat-and-Skinny-prizma

ANIMATÉKA

Levágott halfejekkel babázni – Hat animációs diplomafilm a Primanimáról

Orosz Anna Ida

2014/10/28

Frissen végzett rendezők munkáit mutatjuk be.

A szóban forgó diplomafilmek épp a világ nagy fesztiváljain turnéznak, többek között az animációsok Mekkájaként emlegetett Annecy Fesztivált is megjárták. A féltucat pályakezdő alkotó témában, stílusban a szokványostól igencsak eltérő filmekkel kólintja fejbe a nézőt.

Az október 28-án kezdődő Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Filmfesztiválon vetített filmekből szemezgettünk.

Sunstroke (Napszúrás)

Az Napszúrás (Insolation) a neves francia animációs iskola, a La Poudriere berkein belül készült. A rövidfilm kamasz főhőse, Irvine a fülledt nyári melegben egy csendes tóparton hűsöl szülei társaságában. Hogy az unalmas családi piknikbe némi izgalmat csempésszen, gumimatracán egykedvűen szenderegve változatos vízbefúlásokat vizionál magának. Ám elképzelt halálaiból folyamatosan kizökkenti a cseppet sem patetikus, izzadság-, naptej- és kibelezett halszagú rögvalóság. A meleg nyári akvarellszínekkel, látszólag laza kézmozdulatokkal megfestett diákfilm bravúrosan egyensúlyoz képzelet és valóság határán.

YouTube előnézeti kép

An Incredibly Elastic Man (A hihetetlen gumiember)

Hősünk nem fér a bőrébe: az anyaméhtől kezdve felcseperedve sem otthon, sem a munkahelyi irodában, de még a baráti társaságában sem találja a helyét. Nem csoda, hiszen környezetével ellentétben ő nem szilárd halmazállapotú. Ha környezete nem fogná közre, amőbaként szétterülne. Retro sci-fi horror zenével megspékelt film a vízágyként élő emberről, eszképista befejezéssel.

00.08 és Kicking Rocks (Kőrugdosás)

Yutaro Kubo japán animációs rendező filmjei kifejezetten alkalmasak a nyugalom megzavarására. Rajzolt karaktereit megállás nélkül hajszolja a felszín alatt megbúvó létezés felé, ahol tobzódnak a színek és lüketetnek a formák. A figurák a pillanat tört része alatt váltogatják alakjukat, és őrült táncot lejtenek a rajzlapon. Ryan Larkin-féle tomboló pszichedélia a Tokiói Egyetem animációs tanszékéről.

A fiatal japán alkotó egy korábbi munkája:

YouTube előnézeti kép

Fat & Skinny (Kövér és sovány)

Két fiú járja kétségbeesve egy kínai város nyomornegyedét. Egyikük túl-, másikuk alultáplált. A kövér srác betegesen szeretethiányos, a húspiacról szerzi be a levágott állatok részeit, halfejekkel, poliplábbal és malaccsülökkel babázik. A bélpoklos címszereplő szintén különc életmódot folytat, ő csak akkor tud enni, ha kisbabaként etetik. Persze nem véletlenül rendeli a film egymás mellé e két, szociálisan súlyosan defektes karaktert. A kapocs a közös múltban keresendő. A távol-keleti közegbe helyezett családi dráma a lengyel Aleksandra Brozyna filmje, mellyel a Lodzi Filmművészeti Egyetemen diplomázott.

Örökség

Az ex-MOMÉ-s Bukta Zsolt védjegye az egyvonalas rajzfilm. Már Tor című, elsőéves diákmunkájában a disznóvágás eseményszálát egy megszakítás nélküli vonalrajzzal meséli el. A saját maga szabta rajzi korlátot az egykor egyperces vizsgafilmből ültette át diplomafilmjébe. A papíralapú rajzokat ugyan felváltotta a digitális táblával, mind a formai játékot, mind pedig a vidéki helyszínt megtartotta. A hagyományőrző népzene dallamára logószerű infografikák morfolódnak át realisztikus beállításokká, majd vissza. A csak pillanatnyi nyugvópontokkal megakasztott folytonos átalakulásokban egy apa-fiú kapcsolat története bontakozik ki. A vakítóan fehér alapra rajzolt film egyszerre a hagyományos értékek logószerű plakátfilmje és az emberi élet pár percbe sűrített látlelete.

YouTube előnézeti kép

Symphony No. 42

Bucsi Réka a Berlinálén debütált diplomafilmjével. A Symphony No. 42 leginkább egy mozgóképes galériához hasonlít, melynek falán egymás mellé helyezve lóg több tucat animált állókép. Portrék, zsáner-, dokumentum- és tájképek. Az egyiken egy nihilista róka néz szembe a Mindenhatóval, a másikon a felhők vért könnyeznek, a harmadikon egy segítségért kiáltó állatkerti elefánt festeget az ormányával, a negyediken egy égig érő dodzsem pályát látunk a hegyek között. A karikaturisztikus pillanatfelvételek sora végeláthatatlanul folytatódik, csak a világmindenség szab nekik határt – de még ott is Beethoven IX. szimfóniája zeng, és repülő csészealjak repkednek. A néhol direktebb, máshol lazább viszonyban álló jelenetek a precíz hangdesign révén forrnak szorosan egybe, és olykor egy-egy képi elem révén is összekapcsolódnak – pl. az elefánt HELP ME! feliratú festménye a rákövetkező képen egy lány konyhájában tűnik fel, aki épp az agyát reszeli (!). A groteszk pillanatfelvételek egymástól végletesen elszigetelt, mégis összetartozó világokból valók, bennük ember és természet furcsa, néhol szívszorító, máskor morbid kapcsolata sejlik fel.

Címke: ,

youtube

AJÁNLÓ

morelia04

KINO LATINO

syros20

FESZTIVÁL

Képernyőfotó 2016-05-17 - 21.59.54

FESZTIVÁL

45 7 Broadway_01L

AJÁNLÓ

cinelatino2802

KINO LATINO

smallpeoplehats

ANIMATÉKA

cinelatino08

KINO LATINO

ex4

KRITIKA

cinelatino00

FESZTIVÁL, KINO LATINO

the-boy-and-the-world-prizma

ANIMATÉKA

krokodill_01

ANIMATÉKA

billmurray3

magazin

sarajevo_ff

EXKLUZÍV, FESZTIVÁL

pasolini1

TRAILERPARK

egghead07

HARDCORE

w460-2

HÍREK

201404062

KRITIKA, Titanic

2014_porlasplumas

KINO LATINO

1378066779_616x350

AJÁNLÓ